SUV of stationwagon: occasionprijzen Mazda 6 versus CX-5

Vier Sportbreaks versus 47 SUV’s

Mazda CX-5 naast Mazda 6 Sportbreak

Het is steeds moeilijker om níet met een SUV thuis te komen, de traditionele stationwagon delft het onderspit. Drukt dat de occasionprijzen van zo’n stationwagon of maakt het beperkte aanbod ze juist duurder? In dit artikel zoeken we uit wat de beste deal is: een Mazda 6 Sportbreak of toch die trendy CX-5. 

Mazda is een van de merken waarbij zulke SUV-kannibalisatie speelt. De Mazda 6 zat al even niet meer in de lift, maar sinds de introductie van SUV CX-5 in 2012 is zijn aandeel alleen maar geslonken. In de verkoopranglijst is de CX-5 de 6 voorbijgestreefd, terwijl dat model met tien jaar voorsprong begon.  

 

2012 CX-5 en 6 Sportbreak   

We beginnen onze vergelijking met het eerste model CX-5, dat in 2012 op de markt verscheen. Hoe verhoudt die zich tot de Mazda 6 Sportbreak uit dezelfde jaren? Wanneer we de auto’s invoeren op het AutoWeek Occasionportaal zien we meteen dat ook dit jaar geïntroduceerde Mazda 6 aanzienlijk zeldzamer is. Met als criterium bouwjaar tussen 2012 en 2014 en een kilometerstand tot 150.000 vinden we vier Sportbreaks versus 47 SUV’s. 

Meteen valt op dat deze relatieve zeldzaamheid zich vertaalt in de prijs. Hoewel de Mazda 6 minder courant is, is hij niet goedkoper dan zijn SUV-broer. Sterker, de goedkoopste Mazda 6 Sportbreak die aan onze voorwaarden voldoet, kost €13.975, tegen €12.849 voor de goedkoopste – en net iets completer uitgevoerde – CX-5. Voor de Mazda 6 spreekt dat hij mooi een jaar jonger is. 

Dat laatste maakt het direct vergelijken van auto’s lastig; bij occasions is het altijd een kwestie van vijven en zessen. Over het algemeen geldt dat je voor een bedrag rond de 15.000 euro een keurige CX-5 of Mazda 6 kunt vinden, waarbij motorisering en uitvoering redelijk vergelijkbaar zijn.  

2017 CX-5 versus Mazda 6 

In 2017 maken we kennis met de tweede generatie Mazda CX-5. Terwijl de interesse in de Mazda 6 verder terugloopt (636 verkochte exemplaren in dat jaar) vindt de SUV met 3.699 exemplaren gretig aftrek. De Mazda 6 moest nog een jaartje wachten op een update. Die zou optisch niet zo rigoureus zijn als bij de CX-5, daarentegen plaatste Mazda wel een compleet nieuw dashboard. 

We selecteren opnieuw onze occasions. De kilometerstand tot 150.000 veranderen we niet, het bouwjaar zetten we tussen 2017 en 2020. We vinden maar liefst 443 gebruikte CX-5’en, tegen 31 stuks van de Mazda 6. De verhouding tussen beide modellen blijft redelijk gelijk. Scrollen we een aantal late ‘oude’ CX-5’en voorbij, dan zien we dat je het nieuwe model vanaf €19.950 bemachtigt. Dat komt aardig overeen met de instapprijs van een gebruikte Mazda 6 Sportbreak, die zich ook rond dat niveau begeeft. Als je goed zoekt en een iets hogere kilometerstand accepteert, vind je ze voor die prijs ook met het nieuwe dashboard. 

En als hij bijna nieuw moet zijn? 

Dan neemt de Mazda 6 snel afstand van zijn SUV-broeder. Het aanbod van in 2023 gebouwde Mazda's 6 Sportbreak is met elf stuks relatief groot, afgezet tegen de 66 stuks  van de CX-5. Bij de SUV zien we echter een veel groter aanbod rond de 37.000 euro, terwijl er voor een 6 Sportbreak al heel gauw 40.000 euro wordt gevraagd. Neem je alleen genoegen met het duurste, dan kom je alsnog thuis met een SUV

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.