Nuchtere SUV met hoge instap: Suzuki Vitara voor €15.000 als occasion of toch een Yeti of Duster?

Vitara-rijder vraagt aandacht

Suzuki Vitara occasion

Laatst ontvingen we van een AutoWeek-lezer een lofzang op de Suzuki Vitara. Wel vond de blije eigenaar, wiens ode aan zijn SUV we in het blad publiceerden, het jammer dat zijn geliefde vierwieler relatief weinig in de pers te zien was. Moet je net tegen Op Zoek Naar… zeggen! Want zie: wij pakken deze week een Vitara bij de lurven en zetten er twee alternatieven naast. Een SUV met hoge instap, lekker nuchter en €15.000...

Ooit was de Vitara een echte terreinwagen. Weliswaar compact, maar op onverhard stond hij best zijn mannetje. Tegenwoordig is het een relatief anonieme cross-over, waarvan enkel de topversies vierwielaandrijving hebben. Zo vindt deze Soes heel wat concurrentie op zijn weg. Met €15.000 op zak laten we twee van die concurrenten zien. 

Suzuki Vitara occasion

Suzuki Vitara 1.6 Exclusive – 2016 – 90.239 kilometer – €14.950

Met name de eerste generatie Vitara, die maar liefst dertien jaar meeging (1988-2001), was – zeker als Cabrio – een vrolijk vrijetijdsvoertuig dat graag zijn inzittenden meenam naar bos, hei en strand. Diens opvolgers werden steeds iets geciviliseerder, maar verloren daarbij helaas hun vrijbuiterskarakter. Wil je voor €15.000 een qua kilometerstand niet al te ervaren Vitara, dan zit je zo’n beetje vast aan het model dat tussen 2015 en 2018 in de showroom stond, zoals deze Suzuki Vitara: bouwjaar 2016, ruim 90.000 kilometer ervaring en wachtend bij de Suzuki-dealer. Voor een uitgebreid afleverpakket inclusief een jaar Bovag-garantie dient €695 extra te worden afgetikt. Voor dat bedrag heb je een Vitara die met zijn niet al te opvallende two tone-lak er netjes bijstaat, maar een sprankelende verschijning zoals vroeger is het niet. Dat niet buiten de lijntjes kleuren wordt binnenin voortgezet: een weinig uitgesproken design en materialen die eerder doelmatig dan fraai zijn. De zitpositie is echter voor elkaar en over de ergonomie is er geen klagen, net als over over de uitrusting. Zaken als stoelverwarming vóór, klimaatregeling, cruisecontrol, privacy glass achter, een achteruitrijcamera en een aantal veiligheidshulpjes zijn present. Luxer is de High Executive, maar diens standaard panoramadak snoept hoofdruimte weg. Ben je langer dan zo’n 1,80 meter, laat die versie dan staan. Binnen- en bagageruimte van de JD-933-H (twee ex-eigenaren) zijn echter in orde, de turboloze 1.6 ook. Deze relatief stille, soepele en zuinige, maar niet echt vlotte krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, die eveneens netjes zijn werk doet.

Suzuki Vitara occasion

Het sprankelende van weleer leeft een beetje voort in het speelse weggedrag, mede veroorzaakt door het relatief lage wagengewicht van 1.050 kilo. Leuk, maar bij hogere snelheden ben je vaak aan het corrigeren. Langere ritten kunnen daardoor wat vermoeiend worden. Vering en demping zorgen voor een stevig comfort en de hoeveelheid grip is ruim voldoende. Aan de – aanwezige – trekhaak mag 1.200 kilo geremd.

Suzuki Vitara occasion

Signalement

Merk Suzuki
Type Vitara 1.6 Exclusive
Bouwjaar februari 2016
Kilometerstand 90.239
Vraagprijs €14.950 
Waar te koop? Suzuki-dealer Autobedrijf Wilmink Almelo, Almelo

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.586 cc 
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm 
Max. koppel 156 Nm bij 4.400 tpm
Leeggewicht 1.050 kilo
Bagageruimte 375 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik ca. 1 op 18,9 (NEDC)
0-100 km/h 11,5 s 
Topsnelheid 180 km/h

 

Skoda Yeti occasion

Skoda Yeti 1.2 TSI 110 pk Greentech Edition – 2016 – 83.946 kilometer – € 14.900

Suzuki wordt over het algemeen als een budgetmerk gezien. Binnen de Volkswagen Group heeft Skoda die rol op zich genomen. Zoeken we daar vergelijkingsmateriaal, dan is de keuze voor ons budget niet gering. De Karoq en Kamiq zijn groter respectievelijk kleiner dan bovenstaande Vitara, jonger, maar ervarener qua kilometers. Blijft over: de Yeti. Deze geheimzinnige (verschrikkelijke?) sneeuwman doet zijn naam eer aan, want wat is de Yeti nu eigenlijk? Hatchback, stationwagen, SUV, MPV? In elk geval een auto die (pas) opvalt door zijn grootte als je er vlak naast staat, want hij oogt kleiner dan hij in werkelijkheid is.

Skoda Yeti occasion

In elk geval is dat goed nieuws voor de binnen- en bagageruimte. Uit het aanbod viel ons deze Skoda Yeti op: dezelfde leeftijd als de Japanner, iets minder gereden (maar wel door vier eigenaren), een qua prestaties en verbruik vergelijkbare turbomotor – dus een hoger koppel dat bij een veel lager toerental wordt bereikt – en voor een vraagprijs waar een jaar Bovag-garantie bij inbegrepen zit. Het bouwjaar impliceert de faceliftversie. Dan zijn de kinderziektes uiteraard verdwenen, maar de krachtbron vraagt nauwkeurig onderhoud. Qua betrouwbaarheid en gebruikskosten lijkt ons de Vitara een betere keus. De bijna 200 kilo zwaardere Tsjech slaat weer terug als het gaat om doordachtheid , onder meer door de individueel te verschuiven achterzetels. Sowieso is deze occasion luxer uitgerust dan de Vitara. Zo zijn een navigatiesysteem, een regensensor, een zesbak en ledverlichting aan boord. Het interieurdesign is ook hier eerder functioneel dan aantrekkelijk, maar een en ander is netjes afgewerkt. Daar waar de Vitara op de weg een comfortabele inslag heeft, is de Yeti dynamischer. Het onderstel is een stuk steviger, waardoor oneffenheden meer dan gewenst worden doorgegeven. Jammer, want dankzij de zesbak is het relatief rustig aan boord, zodat langere reizen geen straf hoeven te zijn. Ook niet wat betreft het meubilair: een goede zitpositie en genoeg zijdelingse steun.              

Skoda Yeti occasion

Signalement

Merk Skoda
Type Yeti 1.2 TSI 110 pk Greentech Edition
Bouwjaar februari 2016
Kilometerstand 83.946
Vraagprijs €14.900
Waar te koop? Van Mossel Mega Occasion Centrum Budgetcars, Waalwijk

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.197 cc, turbo 
Max. vermogen 81 kW/110 pk bij 5.600 tpm 
Max. koppel 175 Nm bij 1.400 tpm
Leeggewicht 1.240 kilo
Bagageruimte 416/1.760 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 18,5 (NEDC) 
0-100 km/h 10,9 s 
Topsnelheid 179 km/h

 

Dacia Duster occasion

Dacia Duster TCe 130 4x2 Tech Road – 2019 – 103.188 kilometer – €14.949 

Omdat Skoda in de loop der tijden enkele treetjes op de statusladder is gestegen, kwam aan de onderkant ruimte vrij. Die ruimte is ingenomen door Dacia, het budgetmerk van Renault. Het gevolg is dat als je met genoemd budget voor een Dacia Duster kiest, je een veel jongere occasion rijdt. Neem nu deze Dacia Duster. Die staat bij de merkdealer, heeft weliswaar de hoogste kilometerstand van ons trio (bij elkaar gereden door twee eigenaren), maar is zomaar drie jaar jonger. Helaas maakt een jaar Bovag-garantie deel uit van een uitgebreid pakket dat €895 extra kost. Onder de kap de sterkste krachtbron van vandaag: de geblazen 1.3, die we ook kennen uit diverse Renault-, Mercedes-Benz- en Nissan-modellen, is goed voor 130 pk en is gekoppeld aan een zesbak. Vanwege het relatief hoge gewicht van de Roemeen betaalt zich dat niet uit in hogere prestaties (maar wel wat meer dorst). Het is het geremde trekgewicht van anderhalve ton dat aanspreekt.

Dacia Duster occasion

Vanbuiten oogt de Duster als een goedmoedige reus: niet agressief of blingbling, maar functioneel stoer. Binnen is het vooral eveneens functioneel: de gebruikte materialen zijn niet hoogstaand, een vrolijke noot is de bekledingsstof van het actiemodel Tech Road. Juist vanwege het sobere karakter is een en ander overzichtelijk en intuïtief te bedienen. Fijn, want de jeugdige leeftijd vertaalt zich in een behoorlijk omvangrijke uitrusting. Naast wat de Vitara en de Yeti te bieden hebben, treffen we in de Duster onder meer digitale radio en keyless entry aan. Ook hier volop ruimte voor en achter en helemaal achterin.    

Dacia Duster occasion

Op de weg is de Duster vooral zacht en comfortabel, ook bij minder glad wegdek. In snelle bochten wil de koets best overhellen, maar het blijft binnen de perken. Net als de getoonde Vitara en Yeti is deze Duster voorwielaangedreven. Voor wie het uiterlijk van dit stel eer wil aandoen: ze zijn alle drie eveneens met vierwielaandrijving leverbaar, maar of ze dan net zo leuk zijn als de oer-Vitara?

 

Signalement

Merk Dacia
Type Duster TCe 130 4x2 Tech Road
Bouwjaar april 2019 
Kilometerstand 103.188
Vraagprijs €14.949 
Waar te koop? Dacia-dealer Hans Jongerius Woerden, Woerden

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.330 cc, turbo 
Max. vermogen 96 kW/130 pk bij 5.000 tpm 
Max. koppel 240 Nm bij 1.600 tpm
Leeggewicht 1.287 kilo
Bagageruimte 445/1.478 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik ca. 1 op 16,4 (NEDC) 
0-100 km/h 11,1 s
Topsnelheid 191 km/h

Welke budget-SUV spreekt jou het meeste aan? 

Terug naar onze AutoWeek-lezer die vol lof was over zijn Vitara. Wij kunnen zijn tevredenheid wel volgen, want een (gebruikte) Vitara scoort wat ons betreft punten met zijn betrouwbaarheid en redelijke onderhoudskosten. Aspecten waar de Yeti niet helemaal aan kan tippen, maar die overtuigt weer met zijn variabiliteit. De Duster is het echte spaarmodel van dit trio: de jongste, sterkste en meest luxueuze. Wel moet je wat minder raffinement op de koop toe nemen. Wat zou jouw keuze zijn?

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.