AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
97

Wereldwagens

Supershowroom: Ford Mondeo

  • Redactie AutoWeek
  • Autonieuws
7 februari 2016 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Begin jaren 90 kwam Ford met een nieuwe D-segmenter op de proppen; een 'wereldauto', de Mondeo. Inmiddels is de Mondeo alweer met de vierde ronde bezig. We kijken nog verder achterom, want ooit waren er nog auto's als de Ford Taunus en Sierra.

1. Ford Taunus TC3 (laatste generatie, 1979)

In de jaren 70 was het de Taunus waarmee Ford in het middensegment meespeelde. Drie generaties lang, van 1970 tot en met 1982 werd de auto in Europa verkocht. De laatste generatie, de TC3, verscheen tussen 1979 en 1983. De auto vertoonde veel overeenkomsten met zijn voorganger, maar was met zijn grote kunststof bumpers en strakkere neus opgepept voor de vroege jaren 80. In 1983 viel het doek voor de Taunus - althans, hier in Europa. In Turkije is de auto in licensie nog tot 1993 geproduceerd door Otosan.

2. Ford Sierra (eerste generatie, 1982)

De inmiddels toch wel wat verouderde Taunus kon goed een innovatieve en meer futuristische opvolger gebruiken. Dat geschiedde, want in 1982 maakte de wereld kennis met de Ford Sierra - verkrijgbaar met twee formaten koplamen, afhankelijk van de uitvoering. Vanaf eind dat jaar verscheen de auto in de Nederlandse showrooms. De motorisering begon bij de 1,3-liter viercilinder benzinemotor met 60 pk en ging door tot een 2,3-liter V6 met 114 pk. Die laatste werd al vrij snel vervangen door een 2,0-liter viercilinder met injectie. De absolute topversies van de Sierra waren de sportieve XR4i met 2,8- of 2,9-liter V6 en natuurlijk de Cosworth met een 204 pk sterke 2,0-liter zestienklepper.

3. Ford Sierra (tweede generatie, 1987)

In 1987 vond Ford het tijd voor een facelift. De oorspronkelijk hoekige koplampen werden vervangen voor grotere, rondere exemplaren. Daarnaast werd er ook een sedanversie van de auto geïntroduceerd. Genoeg reden voor Ford om van een nieuwe generatie, Mk2, te spreken. In 1988 kwam er onder andere een nieuwe, 2,0-liter DOHC-motor benzinemotor met een vermogen van 120 pk beschikbaar. Twee jaar later werd het dashboard vervangen voor een moderner exemplaar. In de laatste twee jaar werd het model nog even licht opgefrist, met meegespoten bumpers en iets gewijzigde achterlichten. In 1993 droeg de Sierra het stokje over aan de Mondeo.

4. Ford Mondeo Mk1 (eerste generatie, 1993)

Begin 1993 verscheen de Ford Mondeo. De naam refereert aan het feit dat Ford de auto wereldwijd wilde gaan verkopen. Een aanpak die we sinds een paar jaar weer terugzien in de 'One Ford' strategie. De in Genk (België) geproduceerde auto won in 1994 de titel Auto van het jaar. De auto sloeg goed aan bij het Nederlandse, voornamelijk zakelijke, publiek. Dat is maar goed ook, want het kostte Ford maar liefst 6 miljard dollar om de auto te ontwikkelen. Grappig detail; de stationwagon kostte hetzelfde als de sedan en de hatchback. Dat was dan ook de meest voorkomende variant in het Nederlandse straatbeeld.

5. Ford Mondeo Mk2 (eerste generatie, 1996)

Hoewel de Mondeo Mk2 door Ford als een nieuwe generatie wordt beschouwd, kun je daar wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Het is misschien eerder een grondige facelift, zoals we die onlangs in Facelift Friday behandelden. Vandaar dat we toch even gemakshalve op diezelfde tour door gaan. De Mk2 kreeg een beduidend ronder, meer uitgesproken uiterlijk. De koplampen werden niet alleen om esthetische redenen een stuk groter, maar ook omdat de oude koplampen volgens critici te weinig licht zouden geven.

6. Ford Mondeo Mk3 (tweede generatie, 2000)

Met de komst van een nieuw millennium kwam er ook een nieuwe generatie van de Mondeo. De auto groeide ten opzichte van zijn voorganger en kreeg een geheel nieuw design. Omdat de Scorpio inmiddels het veld had geruimd, werd de tweede generatie Mondeo het nieuwe vlaggenschip van Ford in ons land. De absolute topversie was de ST220, met een 226 pk sterke 3,0-liter V6. Met een top van 243 km/h en een 0-100 km/h-acceleratie die 7,5 seconden in beslag nam, was het een serieus sportieve middenklasser. Overigens was de ST220 ook als wagon verkrijgbaar. In 2005 werd de Mk3 licht bijgepunt, met onder andere een gewijzigde grille, nieuwe achterlichten en andere mistlampen.

7. Ford Mondeo Mk4 (derde generatie, 2007)

De derde generatie sloeg qua design weer een hele andere richting in dan zijn voorganger. Ford was inmiddels overgestapt op de Kinetic-designtaal, die de auto wat dynamischer en spannender moest maken dan zijn voorganger. Ook deze generatie moest weer in allerlei hoeken van de wereld aan de man gebracht worden. Ford liet ter promotie James Bond in Casino Royale een stukje in de nieuwe Mondeo rijden, dit was de eerste keer dat men de nieuwe generatie te zien kreeg. De ST220 werd niet opgevolgd. De grootste motor was de 220 pk sterke 2,5-liter vijfcilinder, die Ford ook in de Focus ST had liggen. Bij de facelift in 2010 verdween deze uit het motorengamma.

8. Ford Mondeo Mk5 (vierde generatie, 2014)

De introductie van de huidige Mondeo verliep nogal moeizaam. De auto werd in 2012 al getoond op de NAIAS in Detroit, en was wederom een 'wereldauto'. In de VS werd de auto als Fusion onthuld en kwam hij daar al vrij snel in de showrooms te staan. Bij ons zou de auto als de nieuwe Mondeo op de markt komen. Vanwege problemen met het opstarten van de productie in Genk moesten we hier wachten tot eind 2014. Pas toen was alles klaar om de auto in de prijslijsten te zetten. De productie werd verhuisd van Genk naar Valencia in Spanje, na een jarenlange historie van in Genk gebouwde Mondeo's. De auto is hier pas relatief kort op de markt, maar vanwege de trage start staat er al een facelift klaar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Waarschijnlijk maakt hij pas volgend jaar de oversteek.


Welke Ford Mondeo of voorganger daarvan kan bij jou op de meeste sympathie rekenen? Laat je stem horen via de poll (alleen op de website)!

  • Houd me op de hoogte over de Ford Mondeo
Ford Ford Mondeo

Uitgelicht aanbod

    1.5 160PK TITANIUM NAVI TREKHAAK PDC

    Ford Mondeo 1.5 160PK TITANIUM NAVI TREKHAAK PDC

    • 2015
    • 77.272 km

    € 15.640

    2.0-16V Titanium Automaat

    Ford Mondeo 2.0-16V Titanium Automaat

    • 2005
    • 151.364 km

    € 3.899

    Wagon 1.5 Titanium DEALER ONDERHOUDEN, BOM VOL OPTIES!, Dual Climate control, Trekhaak, Panorama dak + schuif kantel dak, Navigatie, Cruise Control, Lane Keeping, En Meer!

    Ford Mondeo Wagon 1.5 Titanium DEALER ONDERHOUDEN, BOM VOL OPTIES!, Dual Climate control, Trekhaak, Panorama dak + schuif kantel dak, Navigatie, Cruise Control, Lane Keeping, En Meer!

    • 2015
    • 115.007 km

    € 11.111

Meer Ford Mondeo occasions

Lezersreacties (97) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mondeo specificaties
  • Ford Mondeo occasions
  • Ford Mondeo video's
Advies en informatie
  • Ford Mondeo tests
  • Ford Mondeo gebruikersreviews
  • Ford Mondeo index
PREMIUM
Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST - Dubbeltest

Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST - Dubbeltest

Een youngtimer sedan en een moderne hot hatch tegenover elkaar zetten doet misschien denken...

Lees meer
Barrels op de Rollenbank - Team Stéphan

Barrels op de Rollenbank - Team Stéphan

15

De vraag van vandaag is niet óf de Ford Mondeo minder vermogen heeft maar hoevéél minder vermogen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Opvolger Ford Mondeo te zien

    Opvolger Ford Mondeo te zien

    20
    • 15 februari 2021
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Platinum (2006)

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Platinum...

    3
    • 2 januari 2021
  • PREMIUM
    Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST - Dubbeltest

    Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST -...

    • 8 december 2020
  • PREMIUM
    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht...

    • 8 december 2020
  • PREMIUM
    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    • 1 december 2020
  • Barrels op de Rollenbank - Team Stéphan

    Barrels op de Rollenbank - Team Stéphan

    15
    • 29 november 2020
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2013)

    Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic...

    2
    • 27 november 2020
Merk
Merk
  • Review
    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    5
    • 3 maart 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X (2020)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X...

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    1
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Productievolume Ford Focus lager wegens chiptekort

    Productievolume Ford Focus lager wegens...

    19
    • 26 februari 2021
  • Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

    Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40...

    73
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford F-250

    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford...

    7
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    11
    • 24 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep