Subsidiepot gebruikte elektrische auto al voor dik een derde leeg
Deel voor gebruikte EV's raakt tweemaal zo snel leeg als deel voor nieuwe
Op de kwart van het jaar is ook de subsidiepot om de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto te stimuleren voor de kwart leeg. Het deel daarvan dat bestemd is om de verkoop van tweedehands elektrische auto's aan te jagen, gaat echter rap sneller leeg. Daarvan is inmiddels bijna 40 procent gebruikt. Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO) door AutoWeek.
De eerste drie maanden van 2024 liggen alweer achter ons en wat blijkt? De snelheid waarmee de dit jaar met 87,4 miljoen euro gevulde subsidiepot om de aanschaf van EV's te stimuleren wordt leeggetrokken loopt in de pas met het tempo waarmee de dagen verstrijken. In totaal is er voor 21,83 miljoen euro subsidie aangevraagd en dus is 25 procent van de totale subsidiepot vergeven. In totaal is er voor 9.224 nieuwe of gebruikte EV's subsidie aangevraagd. Daarvan is het grootste deel een elektrische occasion.
Zoals inmiddels al tijden het geval is, raakt het deel van de SEPP-subsidiepot voor de aanschaf van een elektrische occasion aanzienlijker rapper leeg dan het deel voor de aankoop van nieuwe EV's. Voor gebruikte elektrische auto's was aanvankelijk €29,4 miljoen beschikbaar. Daarvan is inmiddels 11,33 miljoen euro vergeven. Zo'n 39 procent dus. Er is voor 5.665 elektrische occasions subsidie aangevraagd. Er is nog 18,07 miljoen euro aan SEPP-subsidie voor een tweedehands EV over. Er kan dit jaar dus nog voor 9.035 gebruikte elektrische auto's budget worden aangevraagd.
Om de aanschaf van een nieuwe elektrische auto te stimuleren, werd begin dit jaar 58 miljoen euro gereserveerd. Daarvan is momenteel slechts 18,1 procent vergeven (10,5 miljoen euro). De pot voor gebruikte elektrische auto's raakt zoals het er nu naar uitziet dus twee keer zo snel leeg. Er is voor 3.559 nieuwe EV's budget aangevraagd. Er is nog voor 16.102 nieuwe elektrische auto's subsidie beschikbaar. De subsidiepot voor gebruikte EV's raakt dus ongeveer twee keer zo snel leeg als die voor nieuwe elektrische auto's.