Subaru's e-Boxer ook naar Europa
Twee geëlektrificeerde modellen én vernieuwde Levorg naar Genève
Subaru bevestigt dat het zijn vorig jaar aan het wereldpubliek gepresenteerde e-Boxer-techniek ook naar Europa brengt. Tijdens de salon van Genève, die in maart plaatsvindt, laat Subaru twee auto's met een e-Boxer-aandrijflijn zien. We mikken erop dat het om de XV en de Forester gaat.
De nieuwe Forester is al in de Verenigde Staten gepresenteerd maar moet zijn Europese debuut nog maken. Door die auto als Hybrid te presenteren zou Subaru de hybrideversie van de nieuwe Toyota RAV4 van repliek kunnen dienen.
In september vorig jaar liet Subaru in het thuisland de XV e-Boxer Hybrid zien, een XV met een 2,0-liter viercilinder boxermotor aan boord die in de e-Power Hybrid goed is voor 145 pk en 188 Nm. Die benzinemotor werkt samen met een 13,6 pk en 65 Nm sterke elektromotor, goed voor een gemiddeld verbruik, volgens de Japanse meetcyclus, van 6,7 l/100 km. Het accupakket heeft een bescheiden formaat van 0,6 kWh.
Nu komt de verwarring: in november, enkele maanden na de onthulling van de Japanse XV e-Hybrid, lanceerde Subaru in de Verenigde Staten de Crosstrek Hybrid. De Crosstrek is in feite de Noord-Amerikaanse versie van de XV, maar de Noord-Amerikaanse Hybrid heeft een compleet andere aandrijflijn. Waar de Japanse XV Hybrid namelijk een reguliere hybride is, is de Amerikaanse Crosstrek Hybrid een plug-in hybride. Die plug-in, de eerste Subaru-met-stekker, heeft ook de 2.0 viercilinder boxer in de neus. De exacte specificaties van die auto zijn vooralsnog niet vrijgegeven, maar Subaru belooft een totale actieradius van zo'n 775 kilometer. Het zet in op een accupakket met een capaciteit van zo'n 9 kWh. Welke van deze twee e-Boxer-aandrijflijnen Subaru naar Europa brengt, valt nog te bezien.
Meer Subaru-nieuws komt in de vorm van een gefacelifte Levorg. Die stationwagen krijgt niet alleen een herzien front, maar komt ook beschikbaar met een nieuwe 2,0-liter viercilinder boxermotor.