Stuttgart weert Euro 4 en ouder

Oppassen vanaf de jaarwisseling

Uitlaat uitstoot dieselgate
Wie volgend jaar met z'n wat oudere diesel Duitsland ingaat, kan weer een no-go-zone aan z'n lijstje toevoegen: in Stuttgart zijn diesels alleen welkom als ze minimaal aan Euro 5 voldoen.

Daarmee gunt Stuttgart z'n inwoners en bezoekers iets meer tijd om aan de situatie te wennen dan Hamburg, dat zodra de overheid dat toestond een inrijverbod instelde voor iedere diesel die niet aan de Euro 6-norm voldoet. Wel geldt de maatregel daar alleen in bepaalde straten, terwijl Stuttgart meteen de hele milieuzone tot verboden gebied voor de betrokken auto's verklaart.

De Euro 5 norm, die in Stuttgart zoals gezegd vooralsnog de grens wordt, deed in 2009 z'n intrede. De Stuttgarter Nachrichten meldt wel dat een verbod op Euro 5-auto's vanaf januari 2020 waarschijnlijk is, tenzij de auto's van tussen 2009 en 2019 in de tussentijd worden aangepast om hun NoX-uitstoot naar beneden te krijgen. De maatregel in de thuisstad van Porsche en Mercedes-Benz kent een aantal uitzonderingen voor groepen vaste bezoekers die beschermd moeten worden, zoals leveranciers en ploegenarbeiders. Ook inwoners mogen nog tot 1 april de stad in met hun oudere diesel, zodat ze langer de tijd hebben om een andere auto aan te schaffen. Benzinerijders blijven vooralsnog buiten schot.

Lezersreacties (141)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.