‘Stellantis schrapt miljardeninvestering in Maserati’
Ontwikkeling modellen gestaakt
Moederbedrijf Stellantis schrapt naar verluidt een geplande investering van liefst 1,5 miljard euro in Maserati. Daardoor wordt de ontwikkeling van bepaalde modellen gestaakt en wordt ook de toekomst van het merk zelf er niet rooskleuriger op.
Het schrappen van de geplande investering van 1,5 miljard euro wordt natuurlijk niet groots door Maserati uitgemeten op de nieuwspagina’s, maar zou door Stellantis’ financiële topman Doug Ostermann zijn aangekondigd in een belletje met investeerders. Carscoops en Autocar melden dat het schrappen van de kapitaalinjectie betekent dat de ontwikkeling van verschillende nieuwe modellen wordt gestaakt.
Men zegt er niet bij om welke modellen het gaat, maar Carscoops denkt terecht aan iets als de elektrische MC20 Folgore. Hoe groot de markt voor zo’n elektrische supersporter is, is immers zeer de vraag. Erger is dat ook de toekomst van een nieuwe Levante en de nieuwe Quattroporte nu uiterst onzeker zijn. Als Maserati ooit nog ergens succesvol mee kan zijn, dan moeten het immers dit soort limousines en (vooral) SUV’s zijn. Of het merk Maserati zelf nog een toekomst heeft binnen Stellantis, is de vraag die door dit alles nog het meest boven de markt hangt. Officieel is daar nog niets over bekend, maar de voortekenen worden steeds minder gunstig.
Dat Stellantis het niet meer zo ziet zitten met Maserati, heeft alles te maken met de bedroevende resultaten die het merk de laatste tijd rapporteert. In 2024 werd een operationeel verlies geboekt van 260 miljoen euro en werden de verkoopcijfers ten opzichte van 2023 meer dan gehalveerd.