SSC werkt aan snelste elektrische auto ter wereld

SSC Ultimate Aero 2009
Het Amerikaanse bedrijf Shelby SuperCars is in Europa niet zo heel bekend. Toch bouwt het bedrijf één van de snelste auto's ter wereld, de Ultimate Aero. Die auto dient als basis voor de snelste elektrische auto ter wereld: de Ultimate Aero EV.
SCC heeft speciaal voor dit doel een elektrische aandrijflijn ontwikkeld. Die hebben de Amerikanen All-Electric Scalable Powertrain, oftewel AESP gedoopt. Deze aandrijflijn moet van de Ultimate Aero EV de snelste elektrische auto ter wereld maken. Het doel van dit project is te laten zien dat elektrische voertuigen niet alleen hun conventionele broeders bij kunnen houden, maar zelfs kunnen verslaan op prestatie-gebied.
Het AESP in de Ultimate Aero EV produceert door middel van een dubbele elektromotor ongeveer 1.000 pk en 1.085 Nm trekkracht. Aangezien dit koppel direct beschikbaar is, sprint de auto in 2,5 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 335 kilometer per uur. De transmissie is een drietraps automaat die in .24 seconden van verzet kan wisselen.
Met volgeladen accu's kan de Ultimate Aero EV tussen de 240 en 320 kilometer afleggen. Ook wordt de auto uitgerust met Shelby's "Charge on the Run"-systeem. Hiermee moet het volgens SCC mogelijk zijn om in tien minuten de batterij vol te laden op een 220 volt aansluiting. Als dit systeem goed werkt, wordt het AESP in een later stadium ook toegepast in andere voertuigen. Het vermogen moet dan tussen de 200 pk voor kleinere auto's, tot 500 pk voor lichte trucks komen te liggen.
De eerste exemplaren van de Ultimate Aero EV moeten in het derde kwartaal van de band rollen. In het vierde kwartaal worden dan de eerste auto's aan klanten geleverd. Voor die tijd zal SCC op hogesnelheidsbanen laten zien aan het publiek dat het systeem ook echt werkt.

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.