AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Spionage: Lotus Eagle slaat vleugels uit
11
Het gebeurt niet ieder jaar dat Lotus met een compleet nieuw model op de proppen komt. In de zomer is het echter dan toch zover: dan onthult het Engelse sportwagenmerk de Eagle. Onze fotograaf betrapte deze auto tijdens wintertests.
De Eagle wordt het voorlopige topmodel van Lotus: hij moet een beetje de leemte opvullen die na het wegvallen van de Esprit in 2004 is ontstaan. De Eagle krijgt volgens de geruchten een 3,5-liter V6 uit de rekken van Toyota aan boord. De echte Esprit-opvolger volgt in 2010 en krijgt volgens de Engelse pers een BMW-motor achterin.
Lotus onthult de Eagle op de London Motor Show, die in juli wordt georganiseerd. Volgend jaar komt de auto bij de dealers te staan. De Eagle profiteert van veren van Eibach en dempers van Billstein. Voor de remmen heeft het Engelse merk een andere erkende specialist in de arm genomen: AP Racing.
De Eagle combineert techniek van de Elise met het nieuwe Versatile Vehicle Architecture (VVA). Dit platform toonde Lotus voor het eerst onder de Aluminium Performance Crossover (APX) concept-car. De architectuur maakt het mogelijk modellen technologie te laten delen zonder vervelende compromissen. Het achterwielaangedreven platform kan een gewicht tot 1900 kilogram aan, meldt Lotus expliciet. Misschien dat er in de toekomst dus daadwerkelijk een Lotus cross-over komt.
Lotus onthult de Eagle op de London Motor Show, die in juli wordt georganiseerd. Volgend jaar komt de auto bij de dealers te staan. De Eagle profiteert van veren van Eibach en dempers van Billstein. Voor de remmen heeft het Engelse merk een andere erkende specialist in de arm genomen: AP Racing.
De Eagle combineert techniek van de Elise met het nieuwe Versatile Vehicle Architecture (VVA). Dit platform toonde Lotus voor het eerst onder de Aluminium Performance Crossover (APX) concept-car. De architectuur maakt het mogelijk modellen technologie te laten delen zonder vervelende compromissen. Het achterwielaangedreven platform kan een gewicht tot 1900 kilogram aan, meldt Lotus expliciet. Misschien dat er in de toekomst dus daadwerkelijk een Lotus cross-over komt.
Had je deze auto's al gezien?

Lotus Emeya Base 102 kWh | Trekhaak | 360 graden camera | Kef audio | Alcantara | Leder | 350 Kw snelladen |
- 2025
- 15 km
€ 124.995

Lotus Emeya Base 102 kWh | 21'' inch wielen | Heads up display | 350KW snelladen
- 2025
- 0 km
€ 124.995

Lotus Emeya S 102 kWh | KEF audio | Heads up display | Getint glas achter | 350KW snelladen |
- 2025
- 15 km
€ 139.995