AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Snoepen van twee walletjes: Scion iA en iM

Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA
Scion iM en iA

Scion, een Amerikaanse divisie van Toyota, heeft in New York twee compleet nieuwe modellen gepresenteerd, de iM en iA, die zowel uit de rekken van Toyota als Mazda graaien.

Na een aardige rits teasers heeft Scion, dat zich in de Verenigde Staten richt op de jongere koper, in New York de iM en de iA in productietrim gepresenteerd.

De eerste nieuweling is de iM, een op de Toyota Auris gebaseerd model dat er net even opgetuigder uitziet dan de hatchback zoals wij die kennen. Rondom de Amerikaanse Japanner vinden we een bodykit die gezelschap heeft gekregen van 17-inch lichtmetaal. Onder de kap ligt een 1,8-liter viercilinder met 137 pk die standaard is gekoppeld aan een zesbak. Een zeventrapsautomaat is optioneel.

Zaken als een achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare zijspiegels, leddagrijverlichting, ledverlichting achter en een multimediasysteem met touchscreen zijn overigens standaard. De iM krijgt in de Verenigde Staten een vanafprijs van 'minder dan 20.000 dollar' - minder dan grofweg 18.500 euro dus.

Dan is er de iA, de allereerste sedan voor Scion. Terwijl het merk normaal gesproken winkelt in het magazijn van Toyota, is voor de iA bij een ander Japans merk gekeken: Mazda. De iA is namelijk een Mazda 2 Sedan (hier niet leverbaar) met Scion-gezicht. Volgens eerdere geruchten wordt de volgende generatie van de Toyota Yaris op de Mazda 2 gebaseerd, dus het feit dat Scion in dit geval al voor Mazda kiest, is niet geheel verrassend.

Onder de kap ligt een 106 pk sterke 1,5-liter viercilinder die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Optioneel is een zestrapsautomaat te krijgen. Net als de iM zit ook dit sedannetje goed in z'n spullen. 16-inch lichtmetaal, keyless entry, Low-speed Pre-collision en een achteruitrijcamera: de iA heeft het allemaal. De iA gaat zo'n 16.000 dollar kosten, zo'n 14.850 euro.

Lezersreacties (27)

Reageren