Sneller parkeervergunning voor 'schone' auto's

Parkeren in Amsterdam - foto: ANP
Amsterdam begint in april met een proef waarbij schone auto's eerder voor een parkeervergunning in aanmerking komen. De criteria voor deze auto's zijn echter behoorlijk onlogisch.
Het College van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam wil door het bevoordelen van milieuvriendelijke auto's bij het toewijzen van parkeervergunningen de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Vreemd genoeg legt de gemeente de grens waaraan auto's moeten voldoen bij een maximale uitstoot van 110 gram C02 per kilometer. De CO2-uitstoot van een auto is echter volstrekt irrelevant als het gaat om lokale luchtkwaliteit. De uitstoot van giftige stoffen als CO, NOx en fijnstof (die in de verschillende Euro-normen worden begrensd) bepaalt of een auto slecht is voor de luchtkwaliteit; CO2 is niet giftig.  In praktijk betekent dat dat het weren van oude auto's (zoals in Duitsland gebeurt) wel effect zou hebben. "Op dit moment kunnen we kentekens nog niet koppelen aan Euro-normen", verklaart een beleidsmedewerker van de gemeente. "Om de maatregel doorgang te laten vinden en hiermee het terugdringen van vervuilende auto's te bewerkstelligen, is gekozen voor een norm gebaseerd op CO2-uitstoot. Zodra het kenteken aan de euronorm gekoppeld kan worden, wordt de euronorm naast CO2 toegevoegd aan de norm voor een milieuparkeervergunning."
Hiermee legt de gemeente opnieuw een link tussen CO2-uitstoot en luchtkwaliteit ("vervuilende auto's"), terwijl die er simpelweg niet is. CO2 is volgen velen wel verantwoordelijk voor een mondiale klimaatverandering, maar de luchtkwaliteit in een stad staat hier volstrekt los van.
Desondanks begint de proef in april in de wijken De Baarsjes en Westerpark. Bij succes zullen andere wijken volgen.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.