Smart voor de helft in Chinese handen
Daimler en Geely duiken ook B-segment in
Daimler en Geely starten een joint venture die zich over Smart gaat ontfermen. Daarmee komt Smart dus voor vijftig procent in handen van Geely.
Het gaat Smart niet bepaald voor de wind. Onlangs werd gesproken over de onzekere toekomst van het merk, maar daar lijkt iets op te zijn gevonden. Daimler, moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz en Smart, start samen met de Chinese Geely Holding een joint venture die Smart onder zijn vleugels neemt.
Daimler en Geely, die elk 50 procent van de aandelen van de joint venture in handen hebben, gaan Smart naar eigen zeggen ontwikkelen tot "een leidende fabrikant van elektrische premiummodellen". De joint venture is voornemens om in China een fabriek uit de grond te stampen. Omstreeks 2022 moeten de eerste nieuwe modellen van het met nieuwe levenslust geïnjecteerde Smart in de verkoop gaan. Mercedes-Benz zal verantwoordelijk zijn voor het design van de nieuwe generatie producten van Smart. Geely neemt de ontwikkeling van de techniek voor zijn rekening. Alle Smarts zullen straks in China van de band lopen en Mercedes-Benz bevestigt tussen de regels door dat het zelf een compacte EV gaat bouwen in zijn fabriek in het Duitse Hambach. Inderdaad, de fabriek waar momenteel de ForTwo van de band loopt, maar die straks waarschijnlijk geen Smarts meer bouwt. Mogelijk heeft Mercedes-Benz het over de op stapel staande EQ A. Het merk pompt € 500 miljoen in de fabriek in Hambach om de productie van 'het nieuwe model' mogelijk te maken.
Smart beperkt zich straks niet tot het bouwen van stadsauto's als de ForTwo en ForFour. Het merk spreekt namelijk over de komst van een B-segmenter. De eerste generatie ForFour viel natuurlijk al in dat segment, maar het huidige model staat met zijn Twingo-basis een trede lager op de statusladder.
PRIVATE LEASE Smart
