Smart #5: groter, brutaler én vierkanter

Waarom niet #4?

Smart #5
Smart #5 ConceptSmart #5 ConceptSmart #5 ConceptSmart #5 ConceptSmart #5 ConceptSmart #5 Concept

Sinds Smart voor vijftig procent in handen is van het Chinese Geely heeft het er een handje van om bij de introductie van een nieuw model een cijfer in de naamgeving over te slaan. Na de Smart #1 kwam de #3 en is binnenkort de beurt aan - inderdaad - de #5.

Het huidige Smart is heel anders dan in de voorgaande decennia. Moederbedrijf Daimler verkocht de helft van het merk aan het Chinese Geely. De auto's van Smart worden in Europa getekend, maar in China ontwikkeld. Niet gek dus dat de eerstgeborene van het nieuwe Smart op een platform staat dat zijn Chinese ouder voor heel wat andere modellen gebruikte: het SEA-platform. Die basis kent vele varianten. Zo is de er een variant voor compacte modellen als de Smart #1 en #3, Volvo EX30 en Zeekr X, maar ook versies voor grotere modellen als de Polestar 4, Volvo EM90 en Zeekr 001 en zelfs de Lotus Eletre en Emeya. De Smart #1 kreeg later gezelschap van de grotere en met een platgedrukt dak bedeelde #3 en nu kondigt het merk de #5 aan en ook die komt op bestaande Geely-hardware te staan.

De Smart #5 beleeft zijn debuut binnenkort tijdens Auto China in Peking. Althans: in concept-vorm. Smart neemt een studiemodel mee dat vooruitblikt op de #5, maar die lijkt vooral behoorlijk productierijp. Hoewel hij op schetsen aan de compacte kant lijkt, spreekt Smart van zijn grootste model ooit. Dat niet alleen: hij moet 'brutaler en vierkanter' zijn dan de #1 en #3. De Smart #1 is 4,27 meter lang, de #3 zelfs 4,44 meter. Daar komt de #5 dus nog een stap boven.

Smart lijkt de #5-vooruitblik vol te hangen met allerhande lifestyle-attributen. Je vindt er straks een matras en luchtpomp in, een hamer, een luidspreker en een hip vormgegeven zaklampje. Op het dak plaatst het merk een multifunctioneel systeem waarin het opvouwbare stoeltjes en een inklapbare schep heeft ondergebracht. Helemaal hip.

PRIVATE LEASE Smart

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.