Skoda's vernieuwde designtaal
Simply clever wordt simply surprising
- Mitchel van Essen
- Achtergrond
Met de recent onthulde Scala slaat Skoda, naar eigen zeggen, een andere weg in. Het is namelijk Skoda’s eerste model met een nieuw design-dna. Dat klinkt veelbelovend, maar wat houdt deze hippe benaming precies in?
Skoda begon onder de vleugels van Volkswagen als een merk met puur bruikbare ontwerpen: functie boven vorm. Oliver Stefani, hoofd van Skoda’s ontwerpafdeling, noemt dat tijdperk zelf ‘slim’. Door het hoekige ontwerp kocht je de eerste Octavia uit het midden van de jaren 90 bijvoorbeeld om één specifieke eigenschap: veel ruimte. Hoewel die functionaliteit altijd een speerpunt voor het Tsjechische merk is gebleven, werd de vorm waarin die werd gegoten steeds belangrijker. Recentere modellen konden al op een frivoler lijnenspel rekenen. De Scala vormt hét startschot voor een vernieuwde, meer emotionele weg, zoals de Tsjechen het zelf noemen. Skoda wil in de toekomst meer verrassen dan het tot nu toe deed.
Daarbij blijft de binnenruimte een hoofdrol spelen, maar de ontwerpers koppelen functionaliteit voortaan aan een dynamischer vormgeving. Voor velen klinkt dit wellicht als een ver-van-mijn-bedshow met veel dure woorden, maar bij het zien van de nieuwe Scala komen we wel degelijk nieuwe stijlelementen tegen. Bij de opvolger van de Rapid zijn de proporties beter in evenwicht. De Scala is breder en kent mede door het gebruik van het MQB-platform een langere wielbasis. Met een lengte van 4,36 meter is de nieuwe hatchback zes centimeter groter dan zijn voorganger en zelfs tien centimeter groter dan de huidige Golf. De kofferbak slikt 467 liter, 52 liter meer in vergelijking met de bagageruimte van de Rapid Spaceback. De auto is dus flink gegroeid ten opzichte van het uitlopende model.
3D-EFFECT
Op het gebied van design belooft Skoda dat de Scala een voorbode is van de rest van de familie. Aan de voorkant zien we meteen een ingrijpend vernieuwd familiegezicht. Op de neus treffen we een prominentere grille aan, die vanaf de zijkant gezien naar voren uitsteekt. Grote verticale spijlen vullen de grille. Twee spits getekende koplampen met direct daaronder een vouw in het koetswerk maken de agressieve aanblik af. “De koplampen en de grille moeten elk nieuw Skoda-model een eigen identiteit verschaffen”, laat Stefani weten. De neus van de Scala loopt vanaf de motorkap rond naar beneden af en op de tekentafel zorgden de ontwerpers voor een lijn die van voor tot achter loopt, om een dynamischer beeld te creëren. Stefani spreekt van een “3D-effect met meer schaduw”.
Het Skoda-logo op de kont is verleden tijd. Vanaf nu maakt een letteraanduiding bekend dat er een Skoda voor je rijdt. “De Chinese markt vormde hiervoor de aanleiding. Daar kenden ze ons logo niet. De gedachte was simpel: als we de naam zouden uitschrijven, zouden de Chinezen snel doorhebben dat het om een Skoda gaat. Dat zag er zo goed uit, dat elke nieuwe Skoda voortaan een letteraanduiding op de achterklep krijgt”, aldus de hoofdontwerper.
OCTAVIA
Kijkend naar de Scala concludeert Stefani dat het merk stappen vooruit heeft gezet met het ontwerp. “Hij is heel anders dan de Rapid, die hij min of meer vervangt. Deze auto heeft meer karakter en is authentieker.” De neus van de Scala speelt daarin een grote rol. “Doordat hij zo laag is, oogt het geheel zeer dynamisch. Deze vorm houden we de komende jaren aan en ga je bij veel andere modellen terugzien.”
Op de modellenagenda staan nogal wat auto’s. Eind volgend jaar is de Octavia aan de beurt, waarna naar alle waarschijnlijkheid de Fabia en Superb volgen. “Hoewel de modellen veel op elkaar gaan lijken, krijgen ze allemaal een uniek karakter. Naast het front is de vorm van de koets uiteraard heel belangrijk.”
SMARTPHONE
Ook vanbinnen biedt de Scala ons een kijkje in de toekomst, met een centraal hoog geplaatst scherm in de hoofdrol. Norbert Weber, hoofd van de interieurafdeling van Skoda, zegt dat de lijnen veelal overeenkomen, maar dat elke auto de vorm op zijn eigen manier benadert. “Door materiaalgebruik en andere details kan het interieur in elk model op een eigen wijze worden geïnterpreteerd. Daarnaast moet het design tijdloos zijn. We hebben immers niet te maken met een mobiele telefoon die na een jaar alweer uit de mode is.”
ELEKTRIFICATIE
Skoda is tegelijkertijd druk bezig met het elektrificeren van het modellengamma. “De EV’s willen we hetzelfde familiegezicht geven als de ‘normale’ auto’s. Ze hoeven niet sterk van het overige gamma af te wijken. Wel willen we dat iedereen in één oogopslag ziet dat het om een EV van Skoda gaat. Daarom gaan we aan de slag met enkele kenmerken die we in elk elektrisch model gaan verwerken.”
De komst van de eerste EV heeft volgens Stefani veel invloed gehad op Skoda’s design-DNA. “Het was tijd om wat meer emotie bij de tekentafel toe te laten. Door de grote batterijen krijg je al snel een hoge koets, maar door de designtaal aan te passen, blijft het ontwerp veel meer in evenwicht. Dit voeren we nu bij al onze modellen door. Van ‘Simply Clever’ willen meer naar ‘Simply Surpri sing’ gaan.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.