Skoda 1000 MB viert 50ste verjaardag

Skoda 1000 MB
Skoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MBSkoda 1000 MB
Het is deze maand precies 50 jaar geleden dat de Skoda 1000 MB het levenslicht zag, de eerste auto van het Tsjechische merk met achterwielaandrijving en de motor achterin.

Op 21 maart 1964 werd de Skoda 1000 MB gepresenteerd als opvolger van de Octavia. Dit model, waarbij '1000' staat voor de cilinderinhoud en 'MB' voor Mladá Boleslav, de thuisbasis van Skoda, was de eerste Skoda met een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke wielophanging, een achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving.

"De Skoda 1000 MB was in de jaren 60 een mijlpaal voor het bedrijf. Het model liet op indrukwekkende wijze zien welke technische vaardigheden de Tsjechische autoconstructeurs in huis hadden", aldus Winfried Vahland, de CEO van Skoda.

Intern stond de 4,17 meter lange 1000 MB bekend als NOV, een afkorting voor Novy Osobni Vuz, oftewel 'nieuwe personenauto'. De auto had een gegoten aluminium motorblok, waarmee Skoda een primeur had voor een Europese autofabrikant. Ook de behuizing van de versnellingsbak was uit dit materiaal vervaardigd.

De exacte inhoud van het vloeistof gekoelde, viercilinder motorblok (dat achter de achteras lag) was 988 cc. Hieruit kwamen 37 pk's tevoorschijn, vanaf 1968 steeg het vermogen naar 43 pk. De topsnelheid bedroeg 120 km/h, dankzij het lage gewicht van 755 kilogram bleef het verbruik met 7 à 8 liter per 100 kilometer aardig binnen de perken.

Voordat de 1000 MB in productie ging, stuurde Skoda in 1962 niet minder dan 50 prototypes de wijde wereld in. In totaal werden 1,6 miljoen testkilometers afgelegd, van de ijzige kou in Rusland tot de hitte en het stof van de Kaukasus.

Leuke details van de 1000 MB waren de 'dichte' grille (koeling was daar immers niet nodig), de panoramische achterruit, afzonderlijk neerklapbare zitplaatsen en de tankdop die was 'verborgen' achter het Skoda-logo op het rechter voorspatbord. Voorin was plaats voor 220 liter bagage, het reservewiel hing er onder in een aparte ruimte zodat de bagage er niet uit hoefde wanneer er een wiel verwisseld moest worden.

Het concept van de motor achterin en achterwielaandrijving hield Skoda vol tot eind jaren tachtig, toen er ook voorwielaandrijvers (de Favorit) aan het gamma werden toegevoegd. Van de 1000 MB werden tussen april 1964 en augustus 1969 443.000 exemplaren gebouwd. Iets minder dan de helft van de auto's bleef in Tsjechië (destijds Tsjecho-Slowakije), de rest werd geëxporteerd.

De auto was er niet alleen als vier- maar ook als tweedeurs, 1000 MBX genaamd. Beide modellen zijn te bewonderen in het Skoda-museum in Mladá Boleslav, vlakbij Praag.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.