Sinistere Rolls-Royce Phantom op enorme putdeksels

Extra protserig, extra sterk

Rolls-Royce Phantom Spofec
Rolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom SpofecRolls-Royce Phantom Spofec

Als Gomez Addams van de Addams Family een nieuwe auto zou moeten rijden, zou dat zomaar eens een Rolls-Royce Phantom kunnen zijn. Misschien wel een exemplaar waarmee tuner Novitec zich heeft bemoeid. De met barok design overladen Engelse toplimo is na Novitecs Spofec-behandeling een wel heel sinistere verschijning.

Het is niet de eerste keer dat tuner Novitec zich stort op de Rolls-Royce Phantom. Al in 2019 nam het de huidige generatie van de toplimousine onder handen, maar inmiddels is de Phantom gefacelift en dus kan het bedrijf niet stilzitten. De door Novitecs Spofec-afdeling aangepaste Phantom staat op 24-inch grote en door Vossen ontwikkelde wielen die sterk lijken op de disc wheels die Rolls-Royce zelf onder de sedan kan leveren.

Is er meer? Zeker. Spofec schroeft het vermogen van de 6,75-liter biturbo V12 softwarematig op van 571 pk en 900 Nm naar 685 pk en 1.010 Nm. Met die nieuwe spierkracht dendert de met koolstofvezel extra's overladen Phantom in 5 seconden vanuit stilstand naar  100 km/h. De langere en dus zwaardere Phantom Extended Wheelbase heeft voor de 0-100-sprint slechts een tiende langer de tijd nodig. Beide Spofec-versies zijn daarmee twee tienden rapper dan het origineel van Rolls-Royce. Spofec past de luchtvering aan waarmee het nobele slagschip tot een snelheid van 140 km/h bijna een halve centimeter dichter tegen het asfalt ligt. Boven deze snelheid dobbert de toplimo weer op originele hoogte over de weg.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.