Seat komt voor 2030 niet met een EV

‘Niet winstgevend’

Seat el-Born

Terwijl autofabrikanten nog altijd over elkaar heen buitelen om de ene EV na de andere te lanceren, zegt Seat doodleuk dat het dit decennium niet met een elektrische auto zal komen. Een EV zou voor het merk simpelweg niet rendabel zijn, zegt de CEO.

Seat zit binnen de Volkswagen Group enigszins in een vreemde positie nu Cupra een groot deel van zijn traditionele rol heeft overgenomen. Bij de sportieve tak van Volkswagen gaan de gedachten nu toch eerder naar Cupra, terwijl bij Seat de nadruk meer en meer op ‘value for money’ ligt. Waar voor je geld dus, waardoor Seats inmiddels niet zelden de goedkoopste Volkswagen-optie binnen een bepaald segment zijn.

Serieus autonieuws van Seat is er al een tijdje niet meer en zit er voorlopig ook niet in. Op termijn is de rol van Seat als traditionele autofabrikant misschien zelfs helemaal uitgespeeld, al is daar officieel niets over bekend. Toch gaat het met de verkoopcijfers van het merk prima: Seat leverde in 2024 net als Cupra 7,5 procent meer auto’s af dan een jaar eerder, en verkocht bovendien nog altijd meer auto’s dan het jonge broertje met zijn vegan-leren jack.

De Cupra Born werd in 2019 nog als Seat El-Born-concept gepresenteerd, maar zou nooit als Seat op de weg verschijnen.

‘Niet veranderen’ lijkt voor Seat voorlopig dus goed uit te pakken, en daarom wil het merk juist dit de komende jaren volhouden. Er komt weliswaar (nog) een facelift aan voor de Ibiza en de Arona, maar van Seat hoeven we voorlopig geen variant op de elektrische Volkswagens ID1 of ID2 te verwachten. Automotive News weet te melden dat Seat volgens CEO Griffiths ‘tot zeker het einde van dit decennium’ niet met een elektrische auto komt. Het merk houdt de komende jaren dus vast aan een aanbod van louter benzine-auto’s en hybrides. De volgens Griffiths ‘zwakke’ EV-markt zou hiervoor de reden zijn. In combinatie met een hoge accuprijs is het voor Seat simpelweg niet rendabel om met een EV te komen, en laat het die tak van sport graag over aan de vele stalgenoten bij Volkswagen. Als accu’s goedkoper worden, sluit Griffiths een Seat-EV op termijn alsnog niet uit.

PRIVATE LEASE Seat

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.