
E-Legend EL1 is elektrische herboren Audi Sport Quattro
DIt is de E-Legend EL1, een elektrisch eerbetoon aan de Audi Sport Quattro. 816 pk sterk en...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Bij Audi vonden ze recent achter een bandenopslag bij toeval een kale carrosserie van een Audi Sport Quattro. Een van de meest legendarische Audi’s ooit waarvan er maar 220 gemaakt zijn. Een Sport Quattro kostte in 1985 203.850 Duitse mark, maar tegenwoordig betalen liefhebbers er zo meer dan 300.000 euro voor.
Bij een bezoek van onze collega’s van AutoBild aan de ‘heilige hallen’ van Audi in Ingolstadt, een soort museum achter gesloten deuren, stond de ‘schuurvondst. Volgens Ralf Hornung van Audi Tradition hoeven verzamelaars of liefhebbers niet bij Audi aan te kloppen voor de kale carrosserie. “Die carrosserie blijft waar hij is. Wellicht hebben we hem nog eens nodig.” De jarenlang verdekt opgestelde basis voor de Sport Quattro zou een vermogen waard kunnen zijn voor replicabouwers. Omdat een echte Sport Quattro zo exclusief is bouwen sommige mensen er zelf een. Voor het achterstuk heb je de carrosserie van een Audi Coupé nodig, voor het stuk tot en met de B-stijl een Audi 80 B2 tweedeurs, zo deed Audi het in de jaren 80 zelf ook met de ingekorte versie van de Oerquattro. Die Sport Quattro heeft namelijk de stijlere A-stijl van de 80 en niet die van de originele Quattro.
Overigens maken vier echte Sport Quattro’s deel uit van de collectie waarin ook de mooiste modellen van de merken Horch, DKW, NSU en Wanderer te vinden zijn. Ze zijn uitgevoerd in alle vier de kleuren waarin je de Sport Quattro destijds kon krijgen: Tornadorood, Alpinewite, Kopenhagenblauw en Malachietgroen.
De Sport Quattro had een 306 pk sterke 2.1 vijfcilinder turbo en was met een top van 248 km/h en een 0-100-sprint van 4,5 seconden uitzonderlijk rap voor die tijd. Het was een homologatiemodel voor de rallykanonnen uit het Groep B-klassement.
In AutoWeek 47 2022 staat het hele verslag van de reportage over de ‘heilige hallen’ van Audi.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.