Schuiven met stoelen in een MPV voor €6.000
Kleine verhuizers
Heerlijk, die roadsters van vorige week. Dat is toch wat je wilt wanneer het prachtig weer is? Maar voor je weet is heel die zomer alweer lang voorbij en komt het najaar eraan. Tijd om je kinderen te helpen verhuizen naar een studentenkamer ergens in het land. Omdat ze toch niet veel spullen hebben en het nodige plaatselijk kunnen aanschaffen dan wel overnemen, hoeft dat niet te gebeuren met een joekel van een verhuisbus. Een MPV uit het B-segment (dus handig manoeuvreren in krappe straten) is ruim genoeg. Ook dit is weer zo’n verdwenen segment en daarom zul je je moeten focussen op de occasionmarkt. Daar staat genoeg, van degelijk tot frivool. Wij gaan met 6.000 euro op pad en zoeken het ditmaal in de nuchtere hoek.
Fiat Sedici 1.6 16V Emotion - 2008 - 87.254 kilometer - €5.795
Compact, maar toch ruim en met de variabiliteit zit het vaak ook wel snor, dat is een MPV in het B-segment. Verdrongen door stoerder ogende cross-overs als Captur, Mokka en Stonic, die in de regel minder veelzijdig zijn. Omdat de kleinere MPV zelden als familievervoerder optreedt, worden ze gemakkelijker over het hoofd gezien dan bijvoorbeeld de Picasso, Scénic, Touran of Zafira. Want wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst aan een Fiat Sedici gedacht? Deze compacte ruimtewagen werd samen met de Suzuki SX4 ontwikkeld. Motor en aangepast onderstel komen van de Swift waarop een ontwerp van Italdesign/Giugiaro is gezet. Wij vonden deze Fiat Sedici die dankzij stoere beplating en dakrails toch iets avontuurlijks heeft. Uit de verhouding leeftijd/kilometerstand blijkt dat de 20-GDF-9 bij zijn enige eigenaar een rustig leven heeft gehad. Hij of zij genoot van de rijeigenschappen van dit kubusje. De motor is lekker soepel maar niet zuinig, de vijfbak schakelt met gevoel, het onderstel is mooi stabiel.
Ondanks de hogere koets kun je behoorlijke bochtensnelheden halen met deze Japanse Italiaan, dan wel Italiaanse Japanner. De auto laat goed merken wat er onder de wielen gebeurt, zodat je niet snel wordt verrast. Genoten werd er minder van het recht-toe-recht-aan-interieur. Diens ergonomie is weliswaar in orde, maar flair ontbreekt. Voorin is voldoende ruimte (helaas is het stuur niet in diepte verstelbaar), achterin gaat het ook, maar langbenigen komen vrij snel in de knel. Het vierkante ontwerp garandeert een keurige bagageruimte die door de deelbare achterbank te vergroten is. Jammer genoeg is de achterbank niet verschuifbaar zoals bijvoorbeeld de Opel Meriva dat heeft. Bij het inladen van grote en zware stukken valt de relatief hoge tildrempel op. De uitrusting van deze Emotion is met onder meer elektrische ramen rondom, climatecontrol en lichtmetalen velgen adequaat. Al met al lijkt de Sedici toch meer een kruisbestuiving tussen MPV en cross-over dan een volwaardige MPV.
Signalement
Merk Fiat
Type Sedici 1.6 16V Emotion
Bouwjaar mei 2008
Kilometerstand 87.254
Vraagprijs €5.795
Waar te koop? Auto Van der Krogt, Maasdijk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.586 cc
Max. vermogen 79 kW/108 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 270 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 : 14,1
0-100 km/h 10,8 s
Topsnelheid 170 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Ford B-Max 1.0 EcoBoost 100 pk Style - 2014 - 128.968 kilometer - €5.950
Ook Ford weet hoe je fijn rijdende auto’s moet bouwen. Zoek je een compacte MPV voor zes mille, dan zijn er twee mogelijkheden: een oudere, minder ervaren Fusion of een jongere B-Max met de nodige kilometers. Een uitzondering is deze B-Max: de kilometerstand valt nog mee, terwijl deze occasion zes jaar jonger is dan de Fiat. Dat rechtvaardigt een nadere kennismaking met deze verse, nog kentekenloze importoccasion.
De B-Max is verwant aan de Fiesta en dat betekent eveneens scherp sturen en schakelen. Maar waar de Italiaan het met een atmosferische 1600 doet, heeft Ford hier een geblazen driecilinder ,et de inhoud van een melkpak in het vooronder gelegd. Diens prestaties zijn adequaat, zijn zuinigheid prima. De rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met die van de Fiesta. Wel is hij een stukje hoger, zodat je in sneller genomen bochten ‘m iets voelt hellen, maar eng wordt het nooit. Ook is de B-Max zwaarder, waardoor 100 pk net aan is. Overigens is er ook een 120-pk variant.
Schuifdeuren zorgen vaak voor een wat moeilijke vormgeving en dat is bij de B-Max niet anders. Troef is hier dat de B-stijl ontbreekt, zodat de zijkant in één open ruimte van anderhalve meter kan transformeren. Dat, de forse bagageruimte (maximaal 1.386 liter) en de plat te leggen rugleuning van de passagierstoel dragen bij aan een handig verhuiswagentje. Hij slikt voorwerpen tot twee meter lengte. Helaas is ook hier het achtermeubilair niet verschuifbaar. Nu we toch binnen zijn, valt het eveneens van de Fiasta ontleende dashboard op dat indertijd met zijn gsm-achtige toetsen op de middenconsole hip was, maar nu gedateerd en bovendien niet zo overzichtelijk. Met onder andere verwarmbare voorstoelen, bandenspanningssensor, voorruitverwarming en een start/stop-systeem is de B-Max luxer en moderner dan bovenstaande Sedici. Een schoonheidsprijs zul je er niet snel mee winnen, maar dat doe je met een echte verhuiswagen evenmin.
Signalement
Merk Ford
Type B-Max 1.0 EcoBoost 100 pk Style
Bouwjaar juli 2014
Kilometerstand 128.968
Vraagprijs €5.950
Waar te koop? R.P.T. Schneider, Heerhugowaard
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo
Max. vermogen 74 kW/100 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 170 Nm bij 1.400 tpm
Bagageruimte 318 l/1.386 l
Max. aanhanger geremd 750 kilo
Gem. verbruik 1 : 20,4
0-100 km/h 13,2 s
Topsnelheid 175 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Nissan Note 1.4 Life+ - 2011 - 88.495 kilometer - €5.935
Ga je met zes mille op zoektocht naar een Nissan Note, dan heb je ook hier het dilemma: de jongste generatie met veel kilometers of eentje van de voorgaande die een wat bescheidener kilometerstand laat zien? Wij kiezen voor het laatste en komen bij de merkdealer in Apeldoorn deze Nissan Note tegen. Met zijn leeftijd zit hij keurig tussen de andere twee in, de kilometerstand benadert die van de Fiat.
De Note staat op het platform van onder meer de Renault Modus, maar de koets is minder frivool, zo je wilt: volwassener, getekend. Diens rechte lijnen zorgen in ieder geval voor een acceptabele binnen- en stouwruimte. Daarbij is de achterbank van de 62-RTJ-8 verschuifbaar én treffen we onder de passagierszitting een opbergvak aan, waardoor deze occasion nog het meest MPV van dit trio is. Gaan we verder naar voren, dan ontwaren we onder de motorkap een atmosferische 1.4 die 88 pk naar de voorwielen stuurt. Deze motor maakt van de Note geen strepentrekker, ondanks het relatief lage gewicht van 1.067 kilo (Sedici: 1.220 kilo, B-Max: 1.179 kilo). Wie het onderste uit de kan wil halen, moet toeren draaien en dat doet de machine graag - wel in ruil voor een slok benzine. De eraan gekoppelde vijfbak schakelt heerlijk strak. Het onderstel is comfortabeler dan de pre-facelift, maar de relatief scherpe besturing maakt van dit doosje een strak rijdende auto. Het interieur is eveneens strak, maar nogal grijs. Voor de vrolijke noot zorgt de gedeeltelijk rode bekleding. Deze grijsmetallic vierwieler zit als Life+ heel aardig in zijn spullen. Privacyglass achter, cruisecontrol, parkeersensoren achter en een regensensor zijn present. Jammer genoeg waren gordijnairbags pas aanwezig op de luxere Acenta, mede waardoor de Note - net als de Sedici - vier sterren scoorde in de EuroNCAP-crashtest. De modernere B-Max haalde vijf sterren.
Signalement
Merk Nissan
Type Note 1.4 Life+
Bouwjaar juli 2011
Kilometerstand 88.495
Vraagprijs €5.935
Waar te koop? Nissan-dealer Auto Herwers, Apeldoorn
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.386 cc
Max. vermogen 65 kW/88 pk bij 5.200 tpm
Max. koppel 128 Nm bij 3.200 tpm
Bagageruimte 437 l/1.332 l
Max. aanhanger geremd 760 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,9
0-100 km/h 13,4 s
Topsnelheid 165 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke compacte MPV zou je inzetten voor een bescheiden verhuizing?
We zochten een compacte MPV en na deze drie geportretteerd te hebben, blijkt enkel de Nissan Note enigszins aan die kwalificatie te voldoen, de handige schuifdeuren van de Ford B-Max ten spijt. Die B-Max is in alle opzichten (motorisering, veiligheid) de modernste van het trio, maar het uiterlijk is wat ongelukkig en tevens is de jongste van dit trio behept met de hoogste kilometerstand. De stoerdere Sedici heeft wat betreft kilometers juist de minste ervaring, maar verbergt zijn leeftijd niet. Wat zou jij kiezen voor een bescheiden verhuizing? Of toch liever een Meriva, Modus of een ludospace à la Berlingo? Laat het ons weten!