Ruim anderhalve ton voor Lexus GS F
Ook hybride GS-en hebben hun prijs
Een groter contrast is bijna niet denkbaar: de GS was tot nu toe alleen leverbaar als milieubewuste hybride, maar vanaf de facelift is het ineens ook mogelijk om Lexus' E-segmenter met een ongeblazen V8 te bestellen. Gezien het niet bepaald zuinige karakter van dit 477 pk sterke monsterblok valt de prijs van 155.474 euro eigenlijk nog wel mee. Gedoodverfde concurrent BMW M5 mag voor 141.566 euro mee, maar die andere outsider in dit segment, de Jaguar XFR-S, staat voor 161.200 euro in de prijslijst.
Ook voor de facelift was de GS één van de zeldzame auto's die met twee verschillende hybride aandrijflijnen leverbaar was. Aan deze keuzemogelijkheden heeft Lexus niet getornd, en dus staan de 300h en 450h opnieuw gebroederlijk naast elkaar in de prijslijst.
De eenvoudigste GS 300h wisselt in ons land voor 46.795 euro van eigenaar. Daarmee is de auto fractioneel goedkoper dan voorheen, toen een GS je minimaal 47.290 kostte. Als we er opnieuw een vergelijkbare 5-serie naast zetten dan zien we een ander beeld dan bij het topmodel: de Duitse sedan kost minimaal 46.990 euro (518d), en levert een stuk minder vermogen dan de 223 pk sterke Lexus.
De GS 450h, tenslotte, kost minimaal 61.795 euro. Voor dat geld krijg je geen kinderachtige hybride: met 345 pk valt deze versie mooi tussen de twee andere versies in.