'Roze auto's het veiligst'
Kleurendiscriminatie bij verzekeraars
De kleur van een auto bepaalt mede de risicofactor, menen veel verzekeraars. De Consumentenbond nam de proef op de som en concludeerde dat met name eigenaren van zwarte auto's de pineut zijn. De onderzoekers namen een denkbeeldige Toyota Aygo, Volkswagen Golf, Audi A6 en BMW X3 en vroegen premies op bij een aantal verzekeraars met steeds dezelfde dekking en condities, waarbij alleen de kleur van de auto verschilde. Het verhaal dat rode auto's relatief duur zijn in de verzekering, werd door het onderzoek gelogenstraft. Met een zwarte laklaag vielen de premies, afhankelijk van de dekking, tot bijna tien procent hoger uit dan andere kleuren. Zo rekent Reaal voor de A6 (beperkt casco zonder schadevrije jaren) 1.295 euro per jaar als hij groen is, maar 1.423 voor een identieke zwarte.
Reaal, Route Mobiel en Zelf lieten de Consumentenbond weten dat ze hun risico-inschattingen baseren op hun statistieken. Route Mobiel en Zelf maken hun 'kleurverschillen' met ingang van mei ongedaan, Reaal is dit ook van plan, maar kan nog niet zeggen wanneer.
De Consumentenbond erkent dat verzekeraars vrij zijn in de bepaling van risicoprofielen, maar hekelt het gebrek aan openheid hierin. Reaal neemt in de bepaling zelfs huisnummertoevoegingen mee, stelt de bond, maar weigert deze merkwaardige keuze toe te lichten. Bovendien, zegt de Consumentenbond, word je al gestraft met het verlies van schadevrije jaren in het geval je autokleur daadwerkelijk tot meer schade leidt.
Verzekeraar InShared, die zelf buiten het onderzoek bleef, laat weten het met de Consumentenbond eens te zijn en zegt niet aan kleurendiscriminatie te doen. Ze hebben hun eigen statistieken tegen het licht gehouden en daaruit blijkt geen causaal verband tussen kleur en risico.
Tenminste, op één kleur na. Bestuurders van roze auto's claimen minder schades dan anderen bij InShared en daarom overweegt de verzekeraar een korting voor roze auto's. All animals are equal, but some animals are more equal than others.