Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht
In samenwerking met Honda
Het merk Rover roept voornamelijk associaties op met nette, ietwat pretentieloze auto's. Deze inmiddels zeldzame Rover 216 Coupé laat echter een andere kant van het merk zien.
Bij het zien van de achterbumper en de spoiler van deze 216 Coupé ligt de link met 'Halfords-tuning' al gauw op de loer. Toch is dat niet het geval, want deze onderdelen waren origineel leverbaar bij Rover. De wielen ogen niet origineel, maar ze staan de blauwgroene coupé eigenlijk best goed. Hetzelfde geldt voor de dubbele uitlaat rechts onder de achterbumper. De uitsparing is eigenlijk bedoeld voor een enkele uitlaat. Hoe sportief de buitenkant van de 216 oogt, zo bedaagd gaat het er binnenin aan toe. Weliswaar zit je op sportstoelen met dikke wangen, maar je kijkt uit over een dashboard met een laagje houtfineer. Komt toch die Britse deftigheid nog een beetje naar boven.

Rover 216 Coupé
Helemaal Brits is de Rover 200 Coupé, zoals de auto los van zijn motoraanduiding heet, overigens niet te noemen. Hij deelt zijn genen namelijk met de Honda Concerto, zowel de Rover 200 als de Honda Concerto is op zijn beurt weer gebaseerd op de vierde generatie Honda Civic. In het geval van de 216 Coupé ligt er ook een Japanse krachtbron onder de motorkap. De 1.6 viercilinder levert een vermogen van 122 pk en 140 Nm. Daarmee is hij minder vlot dan zijn uiterlijk doet vermoeden, al hoef je je met een sprinttijd van 0-100 km/h in 9,6 seconden en een topsnelheid van 195 km/h ook weer niet te schamen. Het feit dat de auto slechts 1.085 kilo weegt helpt beslist mee.
In Nederland was de 216 Coupé de instapper. Daarboven stonden de 220 Coupé en de 220 Coupé Turbo. Die laatste was met een vermogen van 200 pk ronduit snel, de versie zonder turbo leverde 136 pk. De 2.0 viercilinders uit de 220-modellen waren wél afkomstig van Rover zelf.

Rover 200
Dit exemplaar heeft als leuk extraatje dat het dak bestaat uit twee uitneembare glazen panelen. Kun je met het mooie weer in ieder geval lekker open rijden. Mocht je de dakpanelen niet kwijt kunnen maar wel behoefte hebben aan frisse lucht, dan kun je ze ook kantelen. Verder zit de auto met elektrisch bedienbare zijruiten, elektrisch verstelbare zijspiegels en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening voor zijn tijd sowieso behoorlijk goed in zijn spullen. De kilometerstand van 107.793 kilometer valt mee voor zijn leeftijd. Wel heeft de Rover een redelijk aantal eigenaren achter zijn naam staan en uiterlijk heeft hij een paar plekjes die aandacht nodig hebben. Ben jij de liefhebber die de niet misselijke vraagprijs van €7.500 op tafel legt?
Liever zelf op zoek naar een liefhebbersauto? Blader dan eens door het aanbod klassiekers en youngtimers!
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 216 Coupé |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 24.048 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 5.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.270 mm / 1.680 mm / 1.370 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.085 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.