Rolls-Royce uit 1929 vier keer sterker dan het origineel

One-off

Rolls-Royce Phantom II 1929 Electrogenic
Rolls-Royce Phantom II 1929 ElectrogenicRolls-Royce Phantom II 1929 ElectrogenicRolls-Royce Phantom II 1929 ElectrogenicRolls-Royce Phantom II 1929 ElectrogenicRolls-Royce Phantom II 1929 Electrogenic

Wat als je een Rolls-Royce Phantom II uit 1929 in je garage hebt staan, maar je zou willen dat hij wat sneller is dan hij ooit was? Dan kun je natuurlijk in de weer gaan met de 7,7-liter grote verbrandingsmotor, maar een elektrische aandrijflijn behoort óók tot de mogelijkheden. Dat bewijst het Britse Electrogenic.

Electrogenic is een Brits bedrijf dat zich hoofdzakelijk bezigt met het elektrificeren van Britse klassiekers zoals Mini's en Land Rovers, maar leeft zich dit keer uit op een wel heel klassiek model: een Rolls-Royce Phantom II uit 1929. Die is in opdracht van een klant ontdaan van zijn 7,7-liter grote zes-in-lijn en heeft nu een elektrische aandrijflijn aan boord, waardoor de auto wel mooi ruim vier keer meer vermogen heeft. Oorspronkelijk had de Phantom II ergens tussen de 40 en 50 pk, maar dat is met dank aan een elektromotor op de achteras nu zo'n 205 pk.

Die motor haalt zijn stroom uit een liefst 93 kWh groot accupakket, waarmee de Rolls een real world range heeft van ongeveer 240 km - aldus zijn makers. De conversie van Electrogenic is geheel terug te draaien en was 'zijn meest complexe conversie tot op heden'. Het bedrijf zou duizenden uren bezig zijn geweest met de (technische) metamorfose, ook om alles tot in de details te verzorgen. Zo maakte het onder meer nieuwe metertjes voor in het dashboard die eruit zien als de oude maar voor de EV relevante informatie weergeven, en kleedde het 't accupakket van de Rolls - dat op de plek van de oorspronkelijke aandrijflijn huist - aan met een gepolijste aluminium kast.

Rolls-Royce Phantom II 1929 Electrogenic

Electrogenic heeft ook werk gemaakt van de afwerking van het batterijpakket, dat onder de motorkap huist.

Ook op andere fronten paste Electrogenic moderne technologie toe, want het voorzag het binnenste van de gigantische Rolls-Royce van een HiFi-systeem met een subwoofer en de mogelijkheid om via Bluetooth muziek af te spelen. Daarnaast modificeerden de Britten het originele remsysteem van de Rolls-Royce, waardoor er ook op de motor geremd kan worden om energie te recupereren.

Van de Rolls-Royce Phantom II werden tussen 1920 en 1935 1.681 exemplaren geproduceerd. Vind jij een (terugdraaibare) conversie als deze desalniettemin heiligschennis, of een pragmatische upgrade van rijdend erfgoed? 

Rolls-Royce Phantom II 1929 Electrogenic

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.