Rivian R1T is elektrische pick-up

Ook elektrische SUV in het vat

Rivian R1T
Rivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1TRivian R1T

Rivian is een nieuwe Amerikaanse fabrikant die tijdens de Los Angeles Auto Show niet één, maar twee eerstgeborenen presenteert. Eentje daarvan krijgen we vandaag al te zien: de R1T.

Rivian presenteert deze week zijn eerste twee modellen: de R1T en de R1S. Die laatste is een SUV die de fabrikant nog even onder de pet houdt, maar de R1T, een pick-up en dus uitermate interessant voor de Noord-Amerikaanse markt, krijgen we wel alvast te zien.

De R1T is een Double Cab-pick-up, met achterportieren dus, die plek biedt aan maximaal vijf inzittenden. Interessanter is natuurlijk de aandrijflijn van het gevaarte. Rivian is voornemens de R1T in drie versies te leveren, waarvan de instapversie al een 105 kWh groot accupakket heeft. De middelste variant beschikt over een accupakket met een capaciteit van 135 kWh en de topversie heeft een 180 kWh groot exemplaar. Elk wiel wordt aangedreven door een in de basis 200 pk sterke elektromotor, al beschikt de instapversie over 560 Nm koppel en zijn de twee krachtiger versies 1.120 Nm sterk. R1T belooft een elektrische actieradius van minimaal 370 kilometer voor de basisversie, 483 kilometer voor de middelste versie en 644 kilometer voor de topper. Dan de sprinttijden: de instapper dendert in 4,9 tellen naar een snelheid van 97 km/h terwijl de snelste versie, opvallend genoeg de middelste variant, in 3 tellen die snelheid bereikt. De versie die het verst komt, blijft met een sprinttijd van 3,2 tellen nauwelijks achter bij zijn meer op performance gerichte broertje. De topsnelheid van alle versies ligt op 200 km/h. Elk exemplaar legt 2.670 kilo in de schaal.

De pick-up meet 5,48 meter in de lengte, is 1,71 meter breed en zo'n twee meter breed. De wielbasis bedraagt 3,45 meter en dat is best een eind. Nog een opvallend verschil tussen de basisversie en zijn twee krachtigere broertjes: dankzij het kleinere accupakket bevindt zich onder de achterbank een van buitenaf te bereiken extra bagageruimte met een inhoud van 95 liter. De 'frunk', de bagageruimte onder de reguliere motorkap, heeft een inhoud van 330 liter. Rivian belooft dat de pick-up autonoom (niveau 3) door het leven kan.

Binnenkort laat Rivian het SUV-broertje van deze pick-up zien, de R1S.

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.