Regulier, AMG en Maybach: vernieuwde Mercedes-Benz GLS in alle vormen

Meer nieuws dan bij eerdere facelift

Mercedes-Benz GLS facelift spyshots
Mercedes-Benz GLS facelift spyshotsMercedes-Benz GLS facelift spyshotsMercedes-Benz GLS facelift spyshotsMercedes-Benz GLS facelift spyshotsMercedes-Benz GLS facelift spyshotsMercedes-Benz GLS facelift spyshotsMercedes-Benz GLS facelift spyshots

De huidige Mercedes-Benz GLS verscheen in 2019 en kreeg in 2023 al eens een subtiele, maar zichtbare facelift. Die vernieuwde versie wordt een vrij zeldzame tussenvariant, want er komt weer een facelift aan die ditmaal wel veel om het lijf heeft. We zien hem vandaag in drie uiteenlopende varianten.

De andermaal vernieuwde Mercedes-Benz GLS is al eens eerder gespot, maar verschijnt vandaag in maar liefst drie verschillende versies voor de camera. Buiten de reguliere GLS (zilvergrijs) zien we hem ook als Maybach (zwart) en 63 AMG (wit). De drie versies onderscheiden zich op de gebruikelijke manier van elkaar en hebben onder meer eigen uitlaten, bumpers en wielen. De grille is het meest opvallende onderscheid: de AMG-versie krijgt overduidelijk weer een Panamericana-grille met verticale spijlen en een groot logo, de Maybach wordt wederom voorzien van een dik verchroomd exemplaar met ‘Maybach’-schrift en een staande ster óp de motorkap. De uitkomst voor de reguliere GLS is wat minder logisch. Bij de EQS, het elektrische equivalent van de S-klasse, werd onlangs immers besloten om de traditionele grille met ster óp de neus alsnog te introduceren. Dit zou dus ook zomaar kunnen gebeuren bij het SUV-equivalent van de S-klasse, wat deze GLS is.

De neus is hoe dan ook de plek waar het nieuws te vinden is bij deze tweede facelift. Anders dan voorheen zien we duidelijk anders getekende koplampen die ten opzichte van elkaar in een V-vorm staan opgesteld. De grille lijkt ongeacht de invulling verder naar beneden te worden doorgetrokken en komt daarmee in aanmerking voor het predicaat ‘gigantisch’. Aan de achterzijde verandert minder, terwijl het interieur infotainment-technisch ongetwijfeld weer in lijn komt met de actuelere modellen van Mercedes-Benz.

Twee facelifts voor één model is nog altijd vrij ongebruikelijk, maar zien we tegelijkertijd vaker dan voorheen. Nu de ontwikkelingskosten door de opkomst van elektrische modellen de spuigaten uitlopen en er tegelijkertijd een heleboel onzekerheid is voor wat betreft de toekomst van die EV’s, kiezen autofabrikanten er vaker voor om de levensduur van bestaande modellen nog wat te rekken. Dat is goedkoper en aanzienlijk minder risicovol dan het ontwikkelen van een geheel nieuw model.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.