Redactie Raadt Aan: Opmerkelijke performanceauto's
Op zoek naar een knalkoets
Stéphan Vermeulen
Merk en model: Opel Meriva OPC
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 100.211
Vraagprijs: 8.250 euro
Vermogen: 180 pk
Verbruik: +/-10 l/100 km
Mrb: 158-180 euro per kwartaal
Wat is het? Een vreemde eend in de Nederlandse bijt, want onze importeur heeft besloten de snelle versie van de eerste Meriva niet te importeren. Een jaar of tien geleden gingen de mannen van het Opel Performance Center op alle modellen los, dus ook op de MPV's van het merk. Deze gezinssmurf heeft een 1,6-liter turbomotor met 180 pk.
Waarom deze? Ik heb een enorm zwak voor auto's waarvan je nooit een hete versie had kunnen vermoeden. Het slaat vaak helemaal nergens op, maar leuk is het natuurlijk wel. Automobilisten zullen bij een Meriva toch vaak denken aan opa en oma die op stap zijn met de kleinkinderen. Ik mag dat zeggen, want mijn schoonouders rijden Meriva … Hoe snel is die Meriva OPC dan? De aanbieder van de auto komt superlatieven tekort om 'm te beschrijven, en ook qua acceleratietijd zit het Enschedese bedrijf ernaast: 5,4 tellen … wat denk je zelf! Maar met de officiële tijd van 8,2 seconden die staan voor de 0-100-sprint, zet je ook heel wat andere weggebruikers te kakken. Ze verwachten het natuurlijk nooit van die brave Meriva. Deze OPC komt uit Duitsland, waar hij ongetwijfeld wel eens de opgegeven top van 222 km/h gehaald heeft. En een OPC hoort natuurlijk blauw te zijn.
Minpuntjes? Wij hebben de Meriva OPC nooit getest, de collega's van AutoBild deden dat wel en die kwamen tot 13 liter per 100 kilometer bij flink doortrappen. Verder is zo'n Meriva OPC erg hard; dat is een standaard-Meriva namelijk al.
Alexander Inia
Merk en model: Mitsubishi Lancer Evo IX Wagon
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 118.000
Vraagprijs: 11.756 euro
Vermogen: 280 pk
Verbruik: hoog
Wat is het? De reguliere Lancer Evo heeft bij liefhebbers natuurlijk een iconische status. Minder mensen weten dat Mitsubishi in Japan van de brave Lancer Wagon ook een Evo-versie in het gamma had. De powerstation profiteert van dezelfde aandrijflijn, dus een 2,0-liter turbomotor laat 280 pk op alle vier de wielen los.
Waarom deze? Met deze auto heb je echt iets speciaals voor je deur staan. En met de Evo-techniek weet je dat deze auto het potentieel heeft om heel veel andere andere sportievelingen achter zich te laten, met name op (natte) B-wegen.
Minpuntjes? In Nederland was helaas geen exemplaar te vinden, dus moet deze uit Duitsland komen. Verder ben ik niet echt fan van het toch wel heel erg saaie binnenste van de Evo, waar het stuur ook nog eens aan de verkeerde kant zit (het is immers een Japanse auto).
Eelko Rol
Merk en model: Volvo 850 R 2.3i Turbo 20V Estate
Bouwjaar: 1996
Kilometerstand: 211.680
Vraagprijs: 8.999 euro (elders op internet goedkoper, opvallend genoeg)
Vermogen: 250 pk
Verbruik: 10,0 l/100 km
Mrb: 201-229 euro per kwartaal
Wat is het? Een op hol geslagen eland. De 850 was de auto die Volvo begin jaren negentig uit een dal moest trekken, en dat lukte de opvolger van de baksteen (zoals de 240 ook wel liefkozend wordt genoemd) heel aardig. Het merk was immers hard op weg om een ouwelullenmerk te worden, en de iets rondere (met nadruk op iets) vormen van de 850 moesten daar verandering in brengen. Vooralsnog was de auto er alleen met de onverwoestbare 2,5-liter vijfpitter: als tienklepper (144 pk) en als twintigklepper (170 pk). Later kwamen er turbo's bij, waardoor het vermogen toenam tot 193 pk (de AWD) en zelfs 226 pk (de T-5). Maar het echte paradepaardje was de R, die met zijn 250 pk in staat was tot nog altijd indrukwekkende prestaties: een top van 250 km/h en de sprint naar 100 in slechts 6,8 seconden. En dat voor een stationwagon – je verwacht het niet.
Waarom deze? Sowieso is de kleur top. Je ziet ze veel in donkergroen, zwart en uiteraard de signature color Cream Yellow, maar dit signaalrood staat hem echt goed. Bovendien is hij voorzien van een fraai lichtkleurig leren interieur met donkere biezen – heel bijzonder en tijdloos. Het betreft hier Japanse import, maar het stuur zit netjes links. Zo op het eerste gezicht oogt-ie om door een ringetje te halen en de adverteerder zegt dat-ie pas helemaal onder handen is genomen.
Minpuntjes? De aanbieder is geen grote gerenommeerde garage, maar een kleine hobbygarage. Maar dat is het dan wel qua minpuntjes.
Michiel Willebrands
Merk en model: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo
Vraagprijs: 6.950 euro
Km-stand: 160.616
Bouwjaar: 2002
Vermogen: 177 pk
Verbruik: 9,8 l/100 km
Mrb: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het? Een boswachtersauto met ballen. Of: hoe een belegen, grijze Japanse stationwagon eigenlijk een brute stoplichtsprinter met terrein- en trekcapaciteiten van heb ik jou daar blijkt te zijn. Onder de kap van deze hoge, hoekige Aziaat ligt namelijk een 2,0-liter viercilinderboxer met 177 pk en 245 Nm. Die power wordt volgens goede Subaru-traditie verdeeld over vier wielen en als bestuurder heb je het genot te mogen poken in een bak met korte, precieze schakelwegen. Doe je een beetje je best en bedien je het delicate koppelingspedaal met gevoel, dan roffel je in 8,3 seconden naar de 100 en dender je door naar een top van 202 km/h.
Waarom deze? Goeie kleur, fully loaded, redelijke kilometerstand, redelijk geprijsd en afkomstig van een Subaru-dealer. Wat wil je nog meer?
Minpuntjes: De koppeling-bak-combinatie is erg nerveus en zou op den duur wel eens tegen kunnen gaan staan. Veder is dat interieur natuurlijk om te janken zo saai.
Lars Krijgsman
Merk en model: Daihatsu YRV 1.3 16V Turbo
Bouwjaar: 2002
Kilometerstand: 180.474
Vraagprijs: 3.645 euro
Vermogen: 129 pk
Verbruik: 7 l/100 km
Mrb: 73-82 euro per kwartaal
Wat is het? De Daihatsu YRV, een op en top Japans modelletje waarvan de huis-tuin-en-keukenversies met 1,0-liter metende driecilinders of 1,3-liter metende viercilinders rondgingen. Daihatsu liet zien over een goed stel knotsgekke Japanse genen te beschikken door een turbo op de 1,3-liter te schroeven. Deze 1.3 Turbo is met 129 pk geen strepentrekker, maar een topsnelheid van 195 km/h en een sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/h in 8,4 tellen is voor een Yaris Verso-achtige toch aardig bizar.
Waarom deze? De YRV - wat staat voor Young Recreational Vehicle - was volgens Daihatsu speciaal bedoeld voor jonge moeders die een auto wilden waarin de kinderen eenvoudig vervoerd konden worden. Dat maakt het natuurlijk alleen bijzonderder dat de Japanners juist besloten om van dit model een turboversie uit te brengen, compleet met spoilerwerk rondom en een luchthapper in de motorkap. Met z'n rode lak komt-ie lekker voor de dag, en sowieso is Daihatsu een merk dat behoorlijk in m'n straatje past. Bovendien zit hij in deze aflevering van de Redactie Raadt Aan aan de onderkant van de prijsklasse. Houd je genoeg geld over om er een lekker lijzige comfortabele auto bij te kopen.
Minpuntjes? Schakelen gaat middels een automaat voor wie al dat spektakel allemaal niet zo hoeft. Het is allemaal wat rauw en de stuurschakeling werkt ook niet bepaald optimaal. Liever had ik een gele gevonden, maar dit knalrood staat hem ook goed. Een lekker eigenwijs spierbundeltje, verpakt in een niet bepaald voor de hand liggend koetsje.
Welke redacteur heeft de beste keuze gemaakt? Geef je mening hieronder en/of stem via de poll!