Redactie Raadt Aan: net-niet-dus-wel-auto's
Voor een dubbeltje op de tweede rang!
Deze week maakten we onze eerste kilometers met de Mercedes C 450 AMG. Natuurlijk, het is geen C 63 AMG, maar stiekem is zo'n bijna-topversie ook hartstikke prima. Je wordt niet altijd uitgedaagd om het potentieel aan te spreken en hij is rap zat.
Dat inspireerde ons tot deze editie van de Redactie Raadt Aan: we gaan op zoek naar vroegere nummers twee uit het gamma, dus de op één na meest potente versies. Het budget is 4.450 tot tien mille.
Nic de Boer
Merk en model:Jaguar S-type 4.2 V8
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 232.782
Vraagprijs: 7.950 euro
Vermogen: 298 pk
Verbruik: 11,5 l/100 km
Mrb: 244-278 euro per kwartaal
Wat is het: Een Jaguar uit de tijd dat het nog echte oudeherenauto's waren. Na deze (iets te barokke) S-type was het daarmee afgelopen en kwam de XF. Tegenwoordig koop je ze tweedehands voor een paar centen. Negen van de tien keer zijn dat V6'en, maar wij kiezen deze week voor een V8.
Waarom deze: De topper uit de S-type reeks heeft deze zelfde V8, maar dan voorzien van compressor. Die heeft zomaar eventjes 100 pk extra aan boord. Dat klinkt verleidelijk, maar wat ons betreft past een rustig lopende, kalme V8 wat meer bij een S-type. Een chique auto als deze is geen auto waarmee je de straatstenen uit de grond wilt trekken. De ongeblazen V8 staat al niet bekend als zuinigheidswonder, maar de versie met compressor zuipt zodanig dat een Engels vijgezellenfeest in Amsterdam erbij in het niet valt.
Minpuntjes: Als je het Jaguar-laagje er afschraapt, houd je eigenlijk maar een grote Ford over. De retrostyling van deze auto's uit het begin van de eeuw is vlug ouderwets geworden. Verder heeft is de vraagprijs stevig, zeker als je de kilometerstand in acht neemt. En heb ik je wel eens verteld dat ik de grille van de S-type wel heel erg op een wc-bril vind lijken?
Alexander Inia
Merk en model:BMW 330Ci
Bouwjaar: 2001
Kilometerstand: 133.946
Vraagprijs: 6.950 euro
Vermogen: 231 pk
Verbruik: 9,0 l/100 km
Mrb: 181-206 euro per kwartaal
Wat is het: Als je begin deze eeuw geen M3 kon betalen, had BMW gelukkig nog wat smakelijke 3-series Coupé in de aanbieding. Deze 330Ci was de next best thing met een heerlijke 3,0-liter zescilinder onder de kap.
Waarom deze: Er staan meerdere 330Ci's te koop, maar deze lijkt mooi origineel en de kilometerstand is laag voor zijn leeftijd. Volgens de advertentie is de vorige eigenaar een liefhebber die weer een nieuwere 3-serie Coupé heeft gekocht, en dat is - vooropgesteld dat de dealer de waarheid spreekt - natuurlijk een plus. Puristen willen misschien liever een handbak, maar deze automaat (gelukkig geen SMG zoals op de M3) is de betere keuze voor lange afstanden. Tot slot is de uitrusting heerlijk compleet.
Minpuntjes: Het is natuurlijk een coupé, dus de beenruimte achterin is een klein minpuntje. Verder is een fabrieksopgave van 9,0 l/100 km natuurlijk aan de forse kant. Wie zuiniger wil rijden, kan een eveneens 231 pk sterke 330Cd overwegen.
Lars Krijgsman
Merk en model:Mercedes-Benz E 500 Avantgarde
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 174.527 km
Vraagprijs: 9.750 euro
Vermogen: 306 pk
Verbruik: 11,5 l/100 km
Mrb: 222-254 euro per kwartaal
Wat is het: De Mercedes E 500 van de vorige generatie. Waar de taxiwereld begrijpelijk koos voor de dieselversies, stond boven aan de E-ladder de 55 AMG. Hartstikke leuk voor wie van spoilers en fors lichtmetaal houdt, maar de ultieme benzine-E is wat mij betreft de krachtigste non-AMG-versie: ingetogen kracht. Onder de kap ligt een 306 pk sterke 5,0-liter V8. In 6 tellen heb je de honderd al op de klok, maar deze machine koop je om met een blije kop en je rechtervoet dat smeuïge blok te kunnen bedienen.
Waarom deze: Voor tien mille nagenoeg het topmodel van de W211 onder je kont. Kijk nog eens goed: hij is zachtblauw! Als je geen rode kunt vinden, moet je maar genoegen nemen met dit lieflijke lakje dat normaal gesproken alleen op S-klasses zit (Blue Quartz Metallic). Bedankt eerste eigenaar! Z'n kilometerstand vind ik nog zeer acceptabel, z'n onderhoudshistorie is bekend en hij ziet er puntgaaf uit.
Minpuntjes: Het verbruik is natuurlijk niet zo best, maar relatief gezien vind ik het nog meevallen. Deze generatie E-klasse wordt misschien nog wel meer dan de hiudige gezien als de Taxi-E, maar daar zul je niet van moeten wakker liggen. Mijns inziens is de huidige generatie (vooral van vóór de facelift) een van de fraaiste sedans van de afgelopen 20 jaar. Nog wat te zeuren over dit exemplaar? Jawel, liever had ik een Elegance gevonden, net zo overladen met weelde, maar dan net wat stijlvoller vormgegeven dat deze ietwat sportievere Avantgarde. Waar is m'n crème leer?
Matthijs de Kruijff
Merk en model:Alfa Romeo 156 2.5 V6
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 145.000 km
Vraagprijs: 5.750 euro
Vermogen: 190 pk
Verbruik: 11,4 l/100 km
Mrb: 158-180 euro per kwartaal
Wat is het: Met zijn 2,5-liter V6 de dikste uitvoering van de eerste – en daarmee legendarische - generatie 156, totdat Alfa Romeo in 2002 met de 156 GTA kwam. Zijn 3,2-liter V6 was goed voor 250 pk en stootte de 2.5 V6 daarmee eenvoudig van de troon, maar dat mag de pret van deze Italiaanse schoonheid natuurlijk niet drukken. De tweede generatie werd in 2003 geïntroduceerd, maar kon wat ons betreft niet aan deze eerste tippen. Afgelopen woensdag werd de langverwachte Giulia gepresenteerd. Of die de status van deze 156 gaat overtreffen, valt te betwijfelen.
Waarom deze: Natuurlijk vanwege z'n heerlijke zescilinder, al speelt z'n kleurtje ook een belangrijke rol! Bovendien is het aanbod van deze Alfa Romeo 156 2.5 V6 in Nederland nogal schaars, dus bekijks trek je gegarandeerd.
Minpuntjes: Toegegeven, hij is wat minder bruut dan de concurrentie in deze Redactie Raadt Aan. Z'n relatief lage kilometerstand klinkt leuk, maar kan ook betekenen dat deze Italiaan simpelweg niet veel kilometers meer aan kan (cliché intended). Maar verder…?
Wie heeft de leukste net-niet-dus-net-wel-auto gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!