Redactie Raadt Aan: karakterdiesel voor 15 mille
Stéphan Vermeulen
Merk en model:Volvo S60 D5 Drivers Edition
Bouwjaar: 2009
Kilometerstand: 191.238 km
Vraagprijs: 13.950 euro
Vermogen: 185 pk
Verbruik: 6,6 l/100km (1 op 15,2)
MRB per kwartaal: € 392 - € 421
Wat is het: De dikste dieselversie van de fraaie eerste generatie van de Volvo S60. Dit is een keurig exemplaar, die in de showroom van een Volvo-dealer staat. Zo'n Drivers Edition zit lekker in zijn spullen.
Waarom deze: Ik ben fan van de D5, die zo mooi klinkende vijfcilinderdiesel, en dat heb ik in verhalen misschien wel eens laten merken. De D5, de zescilinder van 335d en 535d, dat zijn toch wel de motoren die in me opkomen bij de term karakterdiesel. Voorwaarde voor een D5 is voor mij wel dat hij gekoppeld is aan een handbak, want die Geartronic-automaten vind ik veel te onrustig. En met 185 pk en 400 Nm heb je naar huidige maatstaven niet eens meer een dikke diesel, Volvo's huidige D4 met een cilinder minder presteert al beter, maar qua karakter kan die motor echt niet op tegen deze D5. Samen met het nog altijd zeer fraaie koetswerk van de eerste S60 maakt dat deze auto voor mij tot een begerenswaardige karakterdiesel.
Minpuntjes: Het tweemassavliegwiel wil nog wel eens kapot gaan bij zo'n D5.
Andere info: Een D5 met handbak in een V50 lijkt me ook wel wat, maar ik kwam alleen automaten tegen.
Lars Krijgsman
Merk en model:Volkswagen Phaeton Lang 5.0 V10 TDI Highline
Bouwjaar: 2006
Km-stand: 189.984 km
Vraagprijs: 12.800 euro
Vermogen: 313 pk
Verbruik: 11,4 l/100 km
Mrb: 732-792 euro per kwartaal. Huilen dus.
Wat is het: Een auto die z'n merknaam lijkt te willen ontlopen. Een Volkswagen met een nieuwprijs van ruim 160.000 euro, die rondgaat op het D1-platform waar ook de nobele Bentley Continental Flying Spur op staat. Deze Phaeton is bovendien de verlengde versie en heeft de monsterlijke 5,0-liter V10 TDI onder de kap met 313 pk en 750 Nm. Een bizarre Duitser in - op de W12 na - z'n allerdikste en meest overbodige vorm. Voor nog geen 13.000 euro is hij de jouwe, nog geen 8 procent van z'n nieuwprijs.
Waarom deze: Als liefhebber van rare snuiters en verschoppelingen kijk ik zelden om naar Volkswagen. Voor de eerste keer weet het Duitse merk nu m'n aandacht te trekken. Een Phaeton is van nature al een sjieke verschijning en deze bijna 5,2 meter lange variant is al helemaal een lekker vreemde eend in de bijt. De kans dat je buurman er eentje heeft, is niet zo groot en ook op de Zuidas zul je hem niet zo veel zien. Je wordt ondergedompeld in een oase van leer, hout en knopjes. Heel veel knopjes. Alleen al om de wijze waarop die oplichten in het donker wil je deze Phaeton voor de deur.
Minpuntjes: Daar kan ik kort over zijn: je betaalt je werkelijk scheel aan mrb. De blauwe enveloppe vraagt elke drie maanden tussen de 700 en 800 euro voor je 2,5 ton wegende sloep. Van de enorme onderhoudskosten zul je evenmin vrolijk worden. Kleine troost: aan afschrijving zul je niet al te veel meer kunnen verliezen. O ja, en die foeilelijke trekhaak...
Nic de Boer
Merk en model: Subaru Forester 2.0D
Bouwjaar: 2009
Kilometerstand: 109.194
Vraagprijs: 14.750 euro
Vermogen: 147 pk
Verbruik: 6,3 l/100 km
Mrb: 392- 421 euro per kwartaal
Wat is het: Subaru's zien eruit als dertien-in-een-dozijnauto's en zijn vaak nog lelijk ook. Toch verdienen ze speciale aandacht, want er is geen merk dat zo eigenzinnig zijn eigen pad kiest als dat met de pleiade. Daarvoor verdienen het alle krediet en veel meer aandacht dan het doorgaans krijgt. Eén van die eigenwijsheden is de boxermotor. Subaru begon dan ook niet met een diesel voordat het er zelf eentje had ontwikkeld in boxerconfiguratie.
Waarom deze: Omdat het één van de weinige Subaru diesels is die aan het voorgeschreven bedrag voldoet! Het is er een van de eerste bouwjaren met deze motor. De krachtbron begon in de Forester en de Legacy. Later was hij ook in de Impreza te koop. Een Subaru met diesel is zeldzaam. Als we het voor het kiezen hadden, kochten wij er een Impreza omheen. Dat is het lekkerste pakketje. Altijd hebben ze 147 pk. Als dat te weinig is, kun je naar de chiptuner. De onderstellen kunnen gemakkelijk wat meer vermogen hebben.
Minpuntjes: De vroege boxer diesels, waar dit er dus eentje van is, kennen problemen met het tweemassavliegwiel en het roetfilter. Dat verdient dus de aandacht als je er eentje gaat bekijken. Daarmee is de Subaru-diesel overigens helemaal niet uniek. Hij kent meer tevreden, dan ontevreden eigenaren.
Alexander Inia
Merk en model:Alfa Romeo Brera 2.4 JTD SkyWindow
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 101.190 km
Vraagprijs: 13.950 euro
Vermogen: 209 pk
Verbruik: 6,8 l/100 km
Mrb: € 426 - 458 per kwartaal
Wat is het: De laatste coupé van Alfa Romeo met de fijnste motorisering, een 2,4-liter vijfcilinder turbodiesel. Jawel, je kon deze coupé tot de komst van de 1.75 TBi het beste met een dieselmotor nemen... Je zou bij de 3.2 V6 namelijk een goddelijk uitlaatgeluid verwachten, maar niks daarvan: het was een ordinair Opel-blok.
Waarom deze: De opdracht van deze week is een auto met een karakterdiesel, en veel specialer dan een Italiaanse volbloedcoupé met vijfcilinderdiesel wordt het natuurlijk niet. Als dat je nog niet overtuigt, dan zal het bijzondere lijnenspel je toch wel over de streep trekken? De diesel is ook niet de minste: de 2,4-liter vijfcilinder is goed voor dik 200 pk en dat zorgt ervoor dat deze bevallige diva toch behoorlijk snel van d'r plek komt. Het interieur ziet er ook uit als een aangename omgeving om je snelwegkilometers in te maken.
Minpuntjes: De Brera was gebaseerd op een bloedstollend mooie concept-car met V8, en in dat licht bezien viel de productieauto toch wat tegen. Het belangrijkste nadeel is toch wel het hoge gewicht van deze auto: een bochtenridder is het niet, meer een Gran Turismo. En dus past een diesel daar eigenlijk prima bij.
Cornelis Kit
Merk en model: Mercedes-Benz E 400 CDI
Kilometerstand: 196.450 km
Vraagprijs: € 12.950
Vermogen: 258 pk
Verbruik: 9,4/100 km
MRB: € 460 - € 495
Wat is het: Een nette vierdeurs sedan, maar wel met een beul van een diesel: een machtige vier liter V8, goed voor 260 pk en een boom ontwortelende 560 Nm bij 1.700 Nm. Nog wel de vijftraps automaat en geen zeven, maar wat maakt het uit … met deze motor had drie ook genoeg geweest.
Waarom deze: Auto's moeten zwart zijn, en dat is-ie. Gezien z'n leeftijd is het kilometrage absoluut keurig. Verder is-ie voorzien van een schitterend zwart interieur met cognac-kleurige leeraccenten, glazen panoramadak, dynamische multicontour-stoelen inclusief massagefunctie en standaard luchtvering. En die AMG-wielen … die zijn vast wel te ruilen voor minder opzichtig ogend lichtmetaal.
Minpuntjes: Auto is nog van voor de facelift en heeft dus oorspronkelijk het problematische elektrohydraulische remsysteem (SBC) meegekregen. Als het goed is, is dat in 2005 bij een terugroepactie vervangen, dus geen probleem. Verder kan het panoramadak voor windgeruis zorgen. Maar goed, het gaat dit keer om het karakter van de diesel, en dat is dik in orde. Dus waar hebben we het over?
Welke karakterdiesel vind jij deze beste keuze? Laat het weten in de comments en vergeet niet te stemmen bij de peilstok in de rechterkom!