Redactie Raadt Aan: een fijne stationwagon

Betaalbare ruimte in het D-segment

Alfa Romeo 159 Sportwagon Redactie Raadt Aan
Alfa Romeo 159 Sportwagon Redactie Raadt AanAlfa Romeo 159 Sportwagon Redactie Raadt AanHonda Accord Tourer 2.0 SportHonda Accord Tourer 2.0 SportHonda Accord Tourer 2.0 SportMazda 6 Sportbreak Redactie Raadt AanMazda 6 Sportbreak Redactie Raadt AanMazda 6 Sportbreak Redactie Raadt Aan
Vandaag hebben we voor het eerst een 'echte' Redactie Raadt Aan: we gaan voor een lezer op zoek naar een grote stationcar... Met trekhaak!

AutoWeek-lezer Menno Zwart klopte bij ons aan. Hij heeft een ruime stationwagon met trekhaak nodig voor de zomervakantie. Qua jaarkilometers zit hij in de buurt van het omslagpunt voor benzine en diesel, dus hij heeft geen voorkeur voor een bepaald type motor.

Om het een beetje af te bakenen, gaan we voor stationcars met een bagageruimte van 450 liter of meer. Het kostenaspect is ook belangrijk: met een benzinemotor wil Menno een verbruik van hoogstens 8 l/100 km, bij een diesel 7 l/100 km.

Het budget is 5.000 tot 7.000 euro. Als er nog geen trekhaak op een auto zit, dan is het budget 6.500 euro. Menno heeft een grote voorkeur voor een auto in de omgeving van Utrecht, dus dat zorgt nog voor bonuspunten bij deze opdracht.

De eisen nog even op een rijtje:

Type auto: D-segment stationwagon
Budget: 5.000-7.000 euro (met trekhaak, anders maximaal 6.500 euro)
Bouwjaar: maakt niet uit
Brandstof: benzine of diesel
Locatie: enigszins in de buurt van Utrecht
Bijzonderheden: minstens 450 liter bagageruimte en maximaal 7 l/100 km (diesel) of 8 l/100 km (benzine)

Michiel Willebrands
Merk en model:Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 249.141 km
Vraagprijs: 6.795 euro
Vermogen: 150 pk
Verbruik: 7,0 l/100 km
Mrb: 426-458 euro per kwartaal

Wat is het? Eén van de fraaiste stationwagons van het afgelopen decennium, zeker als Ti. Dat is deze helaas niet, maar er staat evengoed een serieuze Italiaanse machine voor je neus, voorzien van genoeg luxe om je rit nog aangenamer te maken.
Waarom deze? Het hele eisenpakket in ogenschouw nemende, wordt de keuze nogal beperkt wanneer je winkelt op de occasionafdeling van onze website. Tenminste, als je op zoek bent naar een 159, zoals ik. Dan is deze Alfa feitelijk de enige optie want hij voldoet (bijna) aan alle voorwaarden: een verbruik van 7 l/100 km, een trekhaak en netjes binnen het budget. Buiten dat is het gewoon een knappe kar op mooie wielen.
Minpuntjes? De 2.4 JTDm was met z'n 200 pk een fijnere optie geweest, maar die is te dorstig. En als ik de keuze had, ging ik voor een handbak. O ja, de achterbak is eigenlijk 5 liter te klein...

Alexander Inia
Merk en model:
Honda Accord Tourer 2.0 Sport
Bouwjaar: 2005
Kilometerstand: 217.529 km
Vraagprijs: 5.490 euro
Vermogen: 156 pk
Verbruik: 8,3 l/100 km
Mrb: 181-206 euro per kwartaal

Wat is het: Een Honda Accord station met dik 500 liter bagageruimte. Onder de kap ligt een atmosferische 2,0-liter met een vermogen van 156 pk.
Waarom deze: Ik heb een zwak voor onderschatte auto's en deze Accord Tourer is daar een schoolvoorbeeld van. We hebben de Accord altijd geprezen, maar helaas hebben de meeste autokopers hem links laten liggen. Degenen die er eentje hebben, zijn echter zeer tevreden: niet voor niets won deze Honda de AutoWeek Tevredenheidstrofee.
Minpuntjes: Het verbruik is met 8,3 l/100 km aan de hoge kant. Maar de auto heeft een trekhaak en kost maar 5.490 euro, dus Menno spaart daarmee zo veel uit dat hij die 0,3 l/100 km voor een hele tijd heeft afgedekt...

Lars Krijgsman
Merk en model:
Mazda 6 2.0 CiTD 143 pk Executive
Bouwjaar: 2007
Kilometerstand: 165.051 km
Vraagprijs: 6.995 euro
Vermogen: 146 pk
Verbruik: 6,1 l/100 km
Mrb: 392-421 euro per kwartaal

Wat is het: De eerste generatie Mazda 6, nog altijd een zeer fraai model. Dit exemplaar is uit 2007 en is er dus eentje van na de facelift, wat hem er meteen een stukje moderner uit laat zien dan de versie van vóór de bijpuntsessie. Onder de kap ligt een 143 pk sterke 2,0-literdiesel van Mazda's eigen makelij. Met 360 Nm koppel heb je in nagenoeg iedere versnelling bakken trekkracht. Met 505 tot 1.712 liter bagageruimte heb je ook nog eens een fantastische reismachine onder je kont.
Waarom deze: Een D-segmenter met een forse laadbak voor zo'n 5.000 tot 7.000 mille, dan kom je al snel uit bij auto's van zo'n tien jaar oud. Direct gaat mijn voorkeur uit naar Japanse betrouwbaarheid, hoe leuk een 159 dan ook mag zijn. De Mazda 6 vind ik - op die heldere achterlichten na - nog altijd een erg fraai gelijnd model dat het ook als station goed doet en bovendien stuurt de 6 nagenoeg het beste in z'n klasse. Heeft hij een trekhaak? Zeker weten. Omdat niet bekend is hoeveel kilometer AutoWeek-lezer Menno jaarlijks rijdt, waag ik de gok en kies ik voor een diesel. Je moet flink wat mrb aftikken, maar dan heb je wel een heerlijk vermogend dieselblok dat met 6,1 l/100 nog best zuinig is ook. Lang leve de zesde versnelling. Bovendien is hij als Executive afgeladen met extra's: spaakwielen, lapjes leer, cruisecontrol en ga zo maar door. Heb je die - zeker voor zo'n diesel - mooie kilometerstand van 165.000 al gezien? Koopje!
Minpuntjes: De al genoemde mrb is - afhankelijk van het aantal niet vermelde kilometers dat Menno rijdt - misschien 'een dingetje'. Ook had hij wel een kleurtje mogen hebben, maar zo in het grijs vallen die achterlichten dan misschien weer minder op.


Welke zou jij kiezen? Laat het weten in de poll aan de rechterkant van deze pagina of geef je reactie hieronder!

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.