Redactie Raadt Aan: Detroit-editie!

BMW M6
BMW M6BMW M6Mini John Cooper Works GPMini John Cooper Works GPMini John Cooper Works GPFord Mustang Coupé 4.6 V8 Boss 302 Parnelli JonesFord Mustang Coupé 4.6 V8 Boss 302 Parnelli JonesFord Mustang Coupé 4.6 V8 Boss 302 Parnelli JonesNissan Titan Redactie Raadt AanNissan Titan Redactie Raadt AanNissan Titan Redactie Raadt Aan
Het is vrijdag, dus tijd om jullie weer te helpen op jullie virtuele koopjesjacht! Deze editie staat in het teken van de NAIAS in Detroit.

We hebben begin deze week het nodige fraais aan Detroit-primeurs op onze site de revue laten passeren. Zoals altijd is het natuurlijk wel zo dat je nog een tijdje moet wachten voor de nieuwe auto's bij de dealer staan, en dan moet je uiteraard ook nog eens het volle pond betalen.

Dat deed ons denken: is het ook mogelijk om tweedehands leuke (spirituele) voorgangers te vinden van de auto's die op de NAIAS in Detroit debuteerden? We verwenden onszelf met een budget van 30.000 euro.

De eisen van deze editie op een rijtje:
Budget: 30.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: voorganger van een auto die deze week in Detroit debuteerde (zie lijst)
Type motor: maakt niet uit
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit

Marco Gorter
Merk en model:BMW M6 (foto 1, 2 en 3)
Vraagprijs: 27.945 euro
Vermogen: 507 pk
Verbruik: 14,8 l/100 km
Mrb: 244-278 euro per kwartaal
Wat is het: Alles wat de audio en snelheid liefhebbende zich kan wensen. Een machtige, atmosferische V10 die door schreeuwt tot ruim 8.000 toeren per minuut in een even gigantische als controversiële coupé. Met meer knopjes, schuifjes en computermenu's dan een spaceshuttle is hij ook erg geschikt voor nerds met een need for speed. Zoals ondergetekende dus.
Waarom deze: Omdat het de enige was die binnen het budget viel. En stiekem is de vorige 6-serie toch een beetje een 'guilty pleasure'. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind het een geweldige auto om te zien. Daarbij heeft-ie zo'n 5.000 kilometer geleden nog een onderhoudsbeurt gehad.
Minpuntjes: Zwarte wielen, moet je van houden. En dat doe ik niet. De SMG-bak heeft nog weleens wat softwarematige haperingen en de combinatie van een schrikbarend verbruik en een kleine tank betekent dat je goede vriendjes wordt met de pomphouder op de hoek. Gelukkig staat de olieprijs onder druk …

Alexander Inia
Merk en model: Mini John Cooper Works GP (foto 4, 5 en 6)
Vraagprijs: 27.945 euro
Vermogen: 218 pk
Verbruik: 5,4 l/100 km
Mrb: 115-131 euro per kwartaal
Wat is het: The next best thing, dat is deze Mini John Cooper Works GP. Ik wilde namelijk eigenlijk een tweedehands Honda NSX kiezen, maar daar bleek het door mezelf bepaalde budget niet genoeg voor. Deze Mini is de ultieme versie van de tweede generatie New Mini: 218 pk, een flinke gewichtsreductie door onder meer het verwijderen van de achterbank, en nóg scherpere rijeigenschappen.
Waarom deze: De Mini John Cooper Works GP is een collector's item. Er zijn er maar 2.000 van gebouwd en dat is een garantie dat de afschrijving heel erg zal meevallen. Daarnaast is deze racer zo puur als maar kan. Misschien is het wel de beste hot hatch van z'n generatie. Ik kon 'm niet laten staan, ook al koos ik een paar weken ook al een Mini Cooper S.
Minpuntjes: Een auto zonder achterbank is nou niet bepaald praktisch, daar moet ik eerlijk in zijn. Al moet je je afvragen of je eigenlijk wel dierbaren achter in een New Mini wilt vervoeren, want het is daar wel heel erg krap. Verder is de John Cooper Works ook behoorlijk hard geveerd, wat het gifkikkertje iets minder geschikt maakt voor lange trips.

Michiel Willebrands
Merk en model:Ford Mustang GT Boss 302 Parnelli Jones
Bouwjaar: 2007
Kilometerstand: 77.055
Vraagprijs: 27.950 euro
Vermogen: 305 pk
Verbruik: ca. 11 l/100 km
Mrb: 224 euro per kwartaal
Wat is het: Een door Saleen in een oplage van 500 stuks gebouwde 'Parnelli Jones'-uitvoering van de Mustang Boss van de vorige generatie. Parnelli Jones was een Amerikaanse coureur en zakenman (hij deed onder andere in banden en auto-onderdelen) die in 1963 de Indy 500 won en later eigen raceteams runde, zelfs in de Formule 1. Met een Mustang Boss 302 won hij in 1970 het populaire Trans Am-kampioenschap en daar is dit in 'Grabber Orange' gespoten exemplaar uit 2007 een eerbetoon aan.
Waarom deze: Dit komt op Auto Trader het dichtst in de buurt van de in Detroit onthulde Mustang Shelby, hoewel die auto qua vermogen een maatje te groot is voor deze Boss. De 4,6-liter V8 geeft een relatief bescheiden 305 pk af. De échte Parnelli Jones-versie had een tot 5 liter opgeboord blok met ruim 400 pk. Een gevalletje van 'wel de looks, niet de specs' dus. Wel prettig is dat de auto verder helemaal is afgeladen en die lamellen op de achterruit maken het plaatje wat mij betreft helemaal af.
Minpuntjes: Het feit dat dit dus niet 'the real deal' is. Navraag bij de aanbieder leert dat deze Mustang in California is omgebouwd naar Boss 302 Parnelli Jones. Het is qua uiterlijk dus een nagenoeg exacte kopie, al had de echte een handbak en deze een automaat. Het vermogen is opgekrikt naar 350 pk, op papier zijn het er nog 305. Maar goed, voor een origineel exemplaar betaal aanzienlijk meer dan de 28 mille die wordt gevraagd voor deze 'wannabe'.

Lars Krijgsman
Merk en model: Nissan Titan 5.6 Crew Cab LPG (foto 10, 11 en 12)
Vraagprijs: 24.950 euro
Vermogen: 305 pk
Verbruik: 7,2 l/100 km
Mrb: 600-700 euro per kwartaal.
Wat is het: Nissan USA's antwoord op gigantische pick-ups van Chevrolet, Ford, GMC en andere merken die de lokale klant willen voorzien van een zo'n 2,5 ton wegende pakezel. Onder de kap ligt een immense 5,6-liter V8 die - naar het schijnt - genoegen neemt met 7,2 liter per 100 km. Deze Crew Cab heeft twee achterportieren, dus de hele familie kan worden meegezeuld - inclusief fietsen, kleding en huisraad. Zwart leer, houtafwerking, xenon, een vijftrapsautomaat, alles is aanwezig. Groot voordeel: hij lust lpg!
Waarom deze: Stiekem is het aanbod 'voorgangers' helemaal niet zo groot. Een Alfa Spider telt wellicht niet direct als voorganger van de 4C en ook een eerste generatie Cayenne Turbo S is wellicht een ietwat onverstandige keuze. Deze Titan is een eerlijke, gigantische machine die toch net even anders is dan de talloze Rams 1500 of Fords F-150. Hij is afgeladen met opties, draait prima op lpg, heeft slechts 84.441 km gelopen en is nog geen 5 jaar oud. Die sleept nog wel een jaar of twintig wat trailers van hot naar her.
Minpuntjes: Krappe parkeerplekken kunnen weleens 'lastig worden en in deze zwarte jas is het misschien een wat onsympatieke verschijning. Bovendien ben je het geld dat je aan onderhoud bespaart al gauw kwijt aan mrb.

Wie heeft wat jou betreft de beste keuze gemaakt? Laat het weten in de comments en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.