Redactie Raadt Aan: AutoRAI-auto!

Volvo 850 T-5 R
Volvo 850 T-5 RLand Rover Series ILand Rover Series IRover 114 SLi CVTRover 114 SLi CVTMaserati 222 SRMaserati 222 SRBMW 530i TouringBMW 530i TouringMercedes-Benz CLK Redactie Raadt AanMercedes-Benz CLK Redactie Raadt Aan
De AutoRAI heeft in z'n geschiedenis stiekem flink wat primeurs gehad. Wij zoeken de leukste auto's voor je uit in deze editie van de Redactie Raadt Aan.

Na vier AutoRAI-loze jaren is het dit jaar eindelijk weer tijd voor een verse editie. Inonzeshowvideo's kon je al uitgebreid zien wat deze editie zoal te bieden heeft, maar we vonden dat we het Amsterdamse evenement nog wel wat extra in het zonnetje mochten zetten.

Zodoende kregen wij de ingeving om voor deze Redactie Raadt Aan een auto te zoeken die op de AutoRAI debuteerde. Het moet dus om die specifieke auto gaan, een latere of eerdere generatie is niet toegestaan (bijvoorbeeld alleen de E39 5-serie Touring en niet een E60 5-serie Touring, want die debuteerde niet in Amsterdam).

De eisen voor deze week:
Budget: 15.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: Een auto die op een editie van de AutoRAI z'n Europese of wereldprimeur had (hiervoor gebruiken we de lijst op deze pagina)
Type motor: maakt niet uit
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit

De redactie vond dit thema zo leuk, dat we deze week maar liefst zes inzendingen hebben!

Marco Gorter
Merk en model:Volvo 850 T-5 R (foto 1 en 2)
Bouwjaar: 1995
Kilometerstand: 168.000
Vraagprijs: 6.950 euro
Vermogen: 240 pk
Verbruik: 10,0 l/100 km
Mrb: 201 - 229 euro per kwartaal
Wat is het: Misschien wel de meest memorabele auto die z'n oorsprong op de RAI heeft. In 1993 introduceerde Volvo op onze nationale autobeurs namelijk de 850 Estate en niet veel later volgde de ultieme variant van dat model in de vorm van de Volvo 850 T-5 R Estate. De ultieme sleeper, want het zag eruit als een Volvo, maar het ging als een raket. Alleen klinkt de T-5 R beter.
Waarom deze: Tja, als je Barrelbrigade-auto een 850 is, lag deze natuurlijk voor de hand. Ze worden alleen duur, dus binnen het gegeven budget is er niet zo heel erg veel keuze. Zeker niet als je een handbak wilt, en bij deze auto is dat een vereiste. Op het oog staat-ie er bovendien zeer netjes bij, al is het jammer dat het kenteken eraf is gehaald.
Minpuntjes: Hij is niet Cream Yellow. Maar zolang je het onderhoud een beetje bijhoudt zijn er verder geen minpunten aan een 850 Estate.

Cornelis Kit
Merk en model:Land Rover Series I (foto 3 en 4)
Bouwjaar: 1951
Kilometerstand: 1.085.000(?) mijl
Vraagprijs: 10.990 pond
Vermogen: 52 pk
Verbruikt: geen opgave
Mrb: 0 euro
Wat is het: De eerste echte wereldprimeur uit de geschiedenis van de AutoRAI. De Land Rover is bedacht op het moment dat de Jeep die op de privéboerderij van de gebroeders Wilks (de Rover-directie) dienst deed aan vervanging toe was. Natuurlijk hadden ze een andere Jeep kunnen kopen, maar zelf zo'n auto bouwen was ook een optie, en meteen een mooie oplossing om iets te doen aan de overcapaciteit waarmee de Rover-fabriek in die tijd te kampen had. De auto op de RAI van 1948 had nog een 1,6-litermotor, dit pareltje heeft al de 2,0-liter.
Waarom deze: Dit exemplaar is in goede staat en er wordt geen al te gekke prijs voor gevraagd, in tegendeel. De prijzen voor vroege Land Rovers blijven almaar stijgen. Dus met een beetje goede zorg voor deze 64 jaar jonge dame is het een prima beleggingsobject waarmee je ook nog gewoon plezier kunt maken: win-win dus.
Minpuntjes: Geen airco, geen automaat, geen stoelverwarming, geen ESP, geen airbags, geen navigatiesysteem, geen luchtvering. Nee, natuurlijk niet! Het is primitief en spartaans, van voor- tot achterbumper één stuk karakter. Daar moet je het mee doen.

Nic de Boer
Merk en model: Rover 114 SLI CVT (foto 5 en 6)
Bouwjaar: 1996
Kilometerstand: 72.375
Vraagprijs: 1.495 euro
Vermogen: 75 pk
Verbruik: 7,1 l/100 km (1:14,1)
Mrb: 55 - 63 euro per kwartaal
Wat is het: Aaah, de AutoRAI van 1995, weet je nog? Daar debuteerde de faceliftversie van de Rover 100, die de ultieme evolutie was van de auto die ooit begon als Austin Metro. Dit exemplaar kwam het jaar daarna uit de fabriek. Bijzonder aan de Rover 100 is het hydragas-systeem, dat een buitengewoon comfortabele auto van de Brit maakt – mits het goed is onderhouden.
Waarom deze: Wie zoekt naar een Rover 100, heeft het niet voor het kiezen. Dit is de enige die we op het moment vinden op Auto Trader. Het is een auto die we niet kunnen weerstaan: wat een lief ding! In de bijna 20 jaar dat hij onder ons is, reed hij 72.000 kilometer. Daaraan te oordelen, samen met de kleur en de automatische versnellingsbak, zal deze wel van een oud dametje zijn geweest die er alleen de boodschapjes mee deed.
Minpuntjes: Die CVT zouden we graag ruilen voor een handbak. Verder zijn de zwarte bumpers ontzettend van kleur verschoten, maar voor 1.495 euro, sjacheren we er wel een flesje bumperzwart bij. Ook zouden we ook nog willen kijken naar de stoere GTa-versie, maar die heeft net zo'n 75 pk motor als deze. Bovendien: vind er maar eens eentje!

Lars Krijgsman
Merk en model: Maserati 222 SR (foto 7 en 8)
Bouwjaar: 1993
Vraagprijs: 14.900 euro
Vermogen: 224 pk
Kilometerstand: 84.567 km
Verbruik: 11,1 l/100 km
Mrb: 159 - 181 euro per kwartaal
Wat is het: Een rasechte Maserati, zo'n 222. We kennen hem natuurlijk vooral van z'n voorganger, de Biturbo. In feite voor het grootste deel dezelfde auto, al werd de Biturbo na z'n facelift in 1988 '222' genoemd. Onder de kap van deze 222 een 2,8-liter V6-biturbo met 265 pk. Schakelen mag je aan de Maser' zelf overlaten. Dit exemplaar is een SR, de 'opvolger' van de SE die in 1991 tijdens de AutoRAI werd gepresenteerd. Sideskirts, extra plastic rondom en een voorspoilertje onder de voorruit, volgens het occasion-orakel Nic de Boer bedoeld om de ruitenwissers bij hoge snelheden op hun plek te houden. Van de SE en SR samen zijn 210 exemplaren gemaakt, dus zeldzaam was hij al toen hij nieuw was.
Waarom deze: Zo'n tweedeurssedan/-coupé blijft een fraaie verschijning en de Biturbo-familie is er eentje met een lange carrière. Dit exemplaar is uitermate zeldzaam en alleen het interieur ziet er al uit alsof je je er een dag zoet kunt zijn met alleen maar kijken.
Minpuntjes: Voor fijn leesvoer kun je de Maserati-fora op internet afstruinen. Bakje nootjes erbij, pootjes omhoog en uren genieten van andermans ellende over falende elektronica, onverklaarbare geluiden en kleine protestmarsen in het motorruim. Niet de betrouwbaarste dus; het schijnt dat zo'n automaat de ellende alleen maar aanmoedigt. Tanden op elkaar en nooit meer op vakantie.

Alexander Inia
Merk en model:BMW 530i Touring (foto 9 en 10)
Bouwjaar: 2001
Vraagprijs: 8.950 euro
Vermogen: 231 pk
Kilometerstand: 111.175
Verbruik: 9,9 l/100 km
Mrb: 222 - 254 euro per kwartaal
Wat is het: De stationwagonversie van de benchmark van het begin van deze eeuw, de BMW 5-serie E39. Deze 530i heeft een 3,0-liter zes-in-lijn onder de kap, goed voor 231 pk. Dit exemplaar heeft een automatische vijfbak tot z'n beschikking én achterwielaandrijving.
Waarom deze: De BMW 5-serie E39 gold als de beste auto in z'n segment aan het begin van deze eeuw, dus ik hoefde niet lang na te denken welke auto ik zou kiezen bij deze editie van de Redactie Raadt Aan. Ik heb nog even overwogen om voor een 540i te gaan, maar ik vond dat een 5-serie gewoon een zes-in-lijn onder de kap hoort te hebben. Met deze aandrijflijn kun je uitmuntende rijeigenschappen verwachten. Dit exemplaar heeft een vrij lage kilometerstand en ziet eruit als om door een ringetje te halen. De overwinning kan me haast niet meer ontgaan!
Minpuntjes: Je zou wellicht denken dat je met 231 pk aardig snel vooruitkomt, maar het leeggewicht is 1.645 kg. Extreem snelle sprinttijden hoef je dus niet te verwachten.

Michiel Willebrands
Merk en model: Mercedes-Benz CLK Coupé 320 Sport (foto's 11 en 12)
Bouwjaar: 1997
Kilometerstand: 251.747
Vraagprijs: 2.744 euro
Vermogen: 224 pk
Verbruik: 10,1 l/100 km (1:9,9)
Mrb: 180 - 205 euro per kwartaal
Wat is het: Een op de C-klasse gebaseerde coupé en één van de weinige Mercedessen uit deze periode waar ik een zwak voor heb. Waarom weet ik niet precies; soms heb je dat gewoon met een bepaalde auto. Het licht voluptueuze lijnenspel heeft er allicht iets mee te maken. Dit is een 320, dus met een fijne 3,2-liter V6 aan boord, goed voor 224 pk.
Waarom deze: Hij staat er netjes bij, heeft een stijlvolle zilvergrijze jas en trakteert je op leren bekleding en nog veel meer lekkernijen binnenin. Volgens de specs heeft-ie ook xenonverlichting; pak je toch even mooi mee.
Minpuntjes: In diezelfde specs staat ook dat-ie ook halogeenkoplampen heeft, dus dat vergt nadere inspectie. Daarnaast vind ik het jammer dat deze CLK van die AMG-achtige wielen heeft; ik vind de achtspaakswielen (deze bedoel ik) 'm eleganter staan.


Wie heeft de leukste AutoRAI-auto gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.