RDW heeft jarenlang te veel gevraagd voor schorsingen: gedupeerden krijgen geld terug
Inmiddels geldt dit tarief wel
Duizenden Nederlanders hebben in de afgelopen jaren te veel betaald voor het schorsen van een voertuig. Vooral eigenaren van een camper waren de dupe, maar zij krijgen het te veel betaalde geld terug.
Voor het schorsen van een voertuig hanteert de RDW twee verschillende tarieven, een ‘normaal tarief’ en een laag tarief. Voor personenauto’s die jonger zijn dan 15 jaar geldt in principe het normale tarief, maar tussen 1 januari 2014 en 31 december 2024 kwamen personenauto’s in die leeftijdscategorie en met een leeggewicht van meer dan 3.500 kg wel in aanmerking voor het stevig gereduceerde tarief. Daar ging het echter fout, want voor voertuigen in deze categorie rekende de RDW per abuis het normale tarief. Volgens een bericht van de RDW, onder onze aandacht gebracht door De Telegraaf, is dat in 6.700 gevallen gebeurd. In al deze gevallen krijgen de gedupeerden het te veel betaalde bedrag terug. Dit gaat automatisch en de betrokkenen krijgen voor 15 juni automatisch bericht.
‘Wacht even’, horen we je denken. ‘Wie rijdt er nu in een personenauto van meer dan 3.500 kg?’ Daar heb je een goed punt, ware het niet dat ook campers tot de categorie worden gerekend. Kampeerauto’s zijn zeker niet allemaal zwaarder dan 3.500 kg, maar het kan wel. Dat veel campers in deze categorie vallen, betekent hoogstwaarschijnlijk ook dat veel mensen in de genoemde periode meerdere keren zijn benadeeld. Veel campereigenaren schorsen hun camper immers jaarlijks gedurende de winter, om de schorsing in de lente weer te beëindigen.
Schorsen
Het schorsen van een voertuig betekent als het ware dat het voertuig in kwestie uit actieve dienst wordt gehaald. De eigenaar is dan ontheven van motorrijtuigenbelasting, de verzekeringsplicht en de apk-plicht, maar mag de auto in kwestie uiteraard ook niet gebruiken. Het geschorste voertuig mag ook niet op de openbare weg geparkeerd staan.
Met ingang van 2025 geldt voor personenauto’s van meer dan 3.500 kg overigens wel het normale tarief voor een schorsing. Wie dit jaar het hoge bedrag betaalt, hoeft dus geen geld terug te verwachten.
Personenauto’s zonder camper-inrichting van meer dan 3.500 kg zijn zeldzaam, maar bestaan wel. Deze tiencilinder Ford Excursion weegt volgens de RDW bijvoorbeeld 4.025 kg. Voor de mrb geldt wat vroeger ook over Rolls-Royces werd gezegd: als je er naar moet vragen, kun je het waarschijnlijk niet betalen.
Tarieven schorsing
Voor het overzicht vind je hieronder het huidige kostenoverzicht van de RDW voor het schorsen van een voertuig. Schorsingen gaan altijd per direct in en kunnen op ieder gewenst moment weer worden stopgezet, maar je krijgt nooit geld terug. Behalve als de RDW een fout maakt, uiteraard.
Omschrijving | Kosten |
Schorsing aanvragen voor 1 jaar (normaal tarief) | €88,05 |
Schorsing aanvragen voor 1 jaar (laag tarief) | €29,10 |
Schorsing aanvragen voor 2 jaar (normaal tarief) | €117,15 |
Schorsing aanvragen voor 2 jaar (laag tarief) | €58,20 |
Schorsing aanvragen voor 3 jaar (normaal tarief) | €146,25 |
Schorsing aanvragen voor 3 jaar (laag tarief) | €87,30 |
Normaal tarief
- Personenauto's niet ouder dan 15 jaar
- Bedrijfsauto’s (t/m 3.500 kg) niet ouder dan 15 jaar
Laag tarief
- Voertuigen ouder dan 15 jaar
- Zware bedrijfsauto’s (vanaf 3.500 kg)