Rammen! De Gumpert Tornante tot in detail

Gumpert Tornante
Gumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert TornanteGumpert Tornante
Gumpert stal ooit onze harten met de behoorlijk bizarre Apollo. Nu komen ze in samenwerking met carrosseriebedrijf Touring Superleggera met een volgend hoofdstuk in de geschiedenis van het merk, luisterend naar de naam Tornante. Een supersportwagen met 700 pk uit een 4,2-liter grote biturbo V8, die volgens z'n scheppers zowaar comfortabel en riant is.

De Tornante deelt een groot deel van z'n basis met de Apollo. Zo is de structuur en opbouw van de space frame carrosserie grotendeels vergelijkbaar, al biedt het passagiersgedeelte voortaan vijfentwintig procent meer binnenruimte dan in de Apollo. En dat is een duidelijke rode draad in de ontstaansgeschiedenis van de Tornante; de auto moet in alles comfortabeler en minder Spartaans zijn dan zijn voorganger. Gumpert spreekt zelf van een Fast Tourer Concept, dus een prettige reisauto die ondertussen toch ongemeen snel is. Mede daarom groeide de bagageruimte onder de koolstofvezel buitenzijde tot tweehonderd liter.

Naast de architectuur, deelt de Tornante zijn V8 ook al met de Apollo. In de basis is het een Audi-blok, maar Gumpert past naast alle bewegende delen ook de toevoer van lucht en brandstof aan, terwijl er twee turbo's aan het pakket worden toegevoegd en de achtcilinder van dry sump smering wordt voorzien. Volgens Gumpert zijn onder meer de gasrespons en souplesse van de motor aangepast op het gemoedelijker karakter van de auto; vergeleken bij de circuitgerichte Apollo moet de Tornante makkelijker en comfortabeler te rijden zijn. Aan de V8 zit een elektrisch bediende zesbak, die - desgewenst met een ruk aan de schakelpeddel - binnen veertig milliseconden van verzet wisselt. Vreemd genoeg meldt de persinformatie tijdens de Salon van Geneve niet hoe snel de Tornante van nul naar honderd kilometer per uur sprint, terwijl de topsnelheid wordt aangeduid met een zelfverzekerde 'boven de 300'. Wij gokken op een tijd tussen de drie en vier seconden. Oh, en voor degenen die het weten willen; in de loop van 2012 verschijnt er ook een 'alternatief aangedreven' (lees: elektrisch of hybride) versie van deze krachtpatser.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.