Radical SR3 XXR: racemonster volgens verbeterd recept

Radicaal hè?

Radical SR3 XXR

Radical trekt het doek van zijn nieuwste circuitspeeltje. Of nou ja, speeltje, de SR3 XXR mag gerust een waar racemonster worden genoemd.

Op zoek naar een lichte, Spartaanse en mede daardoor zeer capabele circuitauto? Dan ben je bij het Britse Radical al sinds jaar en dag aan het goede adres. Met de SR3 heeft het alweer 20 jaar een open tweezits scheurneus in huis die het veel duurdere raceauto's flink lastig kan maken op het circuit. De meermaals vernieuwde SR3 onderging onlangs opnieuw een lichte gedaantewisseling en krijgt er deze extra heftige XXR-versie bij.

Behalve het wat modernere lijnenspel van de vernieuwde SR3 valt vooral de komst van de 'halo' op, die net als in de Formule 1 de inzittende(n) moeten beschermen tegen rondvliegende brokstukken of bij botsingen. Onder een eveneens F1-achtige centraal geplaatste luchtinlaat schuilt de van de Suzuki Hayabusa afkomstige 1.5 vierpitter die er bij de XXR 235 pk uitstampt. Dankzij onder meer extra lichte wielen en uitbundig gebruik van koolstofvezel komt de gewicht-/vermogensverhouding van de SR3 XXR uit op 350 pk per ton. Lekker hoogtoerig is de SR3 XXR dankzij de Hayabusa-krachtbron uiteraard ook: doortrekken kan tot maar liefst 10.000 tpm.

Wat de SR3 XXR verder aan prestaties neerzet, is zoals vaker bij Radical niet bekend. Reken maar dat het een bijzondere ervaring moet zijn om ermee de baan op te gaan. Vanaf februari begint Radical met de levering van de SR3 XXR. Een prijs is nog niet bekend. Radical werkt inmiddels aan een wat minder Spartaans model, waarvan we vorige maand al een glimp konden opvangen.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.