Radford 62-2 is moderne klassieker
Moderne interpretatie
Radford is een uit het verleden teruggekeerde coachbuilder die vandaag zijn eerste nieuwe auto in jaren laat zien. Dit is de Radford Type 62-2, een tot 62 stuks gelimiteerde, klassiek ogende sportcoupé.
Eerder dit jaar kwam het opvallende bericht dat de voornamelijk in de jaren vijftig en zestig druk aan auto's knutselende coachbuilder Radford terug zou keren. Het herboren Radford presenteert in de vorm van deze Type 62-2 nu zijn eerste nieuwe project.
De Type 62-2 is in feite een grondig vertimmerde Lotus. En dat is niet voor niets. De Type 62-2 is namelijk een moderne interpretatie van de Lotus Type 62, een raceauto uit de jaren zestig. Ondanks zijn klassieke lijnenspel is de Type 62-2 een heel moderne spierbundel. Zo weegt hij, omdat hij voornamelijk uit koolstofvezel en aluminium bestaat, slechts 1.000 kilo. Daar komt bij dat de Type 62-2 wordt aangedreven door een 3,5-liter grote V6 met supercharger, een machine die 436 pk opwekt. Althans, in de basisversie. Radford gaat de auto namelijk ook met een tot 507 pk opgeschroefde 3.5 V6 leveren. De van Toyota afkomstige zescilinder is met een handgeschakelde zesbak te krijgen, al levert Radford hem ook met een DCT-automaat.
De Type 62-2 zal zijn inspiratiebron versteld doet staan met zijn moderne snufjes. Zo geeft Radford het klassiek ogende model extra's als ledverlichting, sfeerverlichting, wifi-connectiviteit, digitale buitenspiegels en een digitale achteruitkijkspiegel.
Radford gaat slechts - hoe kan het ook anders - 62 exemplaren van de Type 62-2 bouwen. Stuk voor stuk moeten ze uniek zijn, volgens Radford. Het eerste model moet begin volgend jaar geleverd worden. Leuk weetje: niemand minder dan voormalig F1-coureur en wereldkampioen Jensen Button is mede-eigenaar van Radford.