Qoros 7: bovenaan de Qoros-pikorde
5, maar dan anders
Qoros is een nieuw model rijker. Dít is de Qoros 7, een hagelnieuwe SUV die zijn techniek deelt met een reeds van het merk bekend model.
In april kon AutoWeek al de eerste afbeeldingen van de Qoros 7 laten zien, een nieuwe SUV-achtige. Hoewel de Qoros 7 een voor het merk volledig nieuw model is, is de basis een bekende. Onderhuids maakt de auto namelijk gebruik van de lager in de markt gepositioneerde Qoros 5. Vanbuiten zie je daar echter weinig van, tot je de raampartij bekijkt. De zijruiten zijn namelijk identiek aan die van de 5 en ook de deuren van de twee zijn wat vorm betreft met elkaar uitwisselbaar.
De Qoros 7 is 4,68 meter lang en heeft een wielbasis van 2,72 meter. De afstand tussen de voor- en achteras is daarmee 2 centimeter groter dan bij de Qoros 5. Daarnaast is de 7 een kleine tien centimeter langer dan die in 2015 gepresenteerde SUV. Wat design betreft slaat Qoros met de 7 een nieuwe weg in. Zowel de voor- als achterzijde lijkt geenszins op die van andere modellen. Ook Qoros gaat voor een uiterst brede grille en hoog op de neus geplaatste koplampunits. De auto heeft een ietwat aflopende daklijn die eindigt bij een C-stijl die in een contrasterende kleur is gespoten. Dit moet samen met de zwarte B-stijlen de suggestie van een zogenoemd 'zwevend dak' wekken.
Het interieur is helemaal modern, maar niet uiterst verrassend. Pontificaal in de middenconsole heeft een immens verticaal georiënteerd 14,6-inch display een plek gekregen, een Tesla-achtig paneel dat niet het enige scherm is. Achter het stuur nemen we immers een digitaal instrumentarium waar. De ventilatieroosters zijn in een brede, platte strook in het dashboard verwerkt.
Op de motorenlijst komen twee geblazen viercilinders te staan. De eerste is een 204 pk en 280 Nm sterke 1.6, de tweede een 1.800 cc van 231 pk en 300 Nm. In tegenstelling tot de Qoros 5 komt de Qoros 7 wél op de markt met vierwielaandrijving.
Qoros
Qoros werd in 2013 naar voren geschoven als Chinees merk dat de Europese markt zou gaan veroveren. Wegens tegenvallende verkopen in het thuisland besloot Qoros zijn aandacht eerst op de Chinese markt te richten. Het modellenaanbod bestaat in China momenteel uit de 3, de Young en de 5. De 3 is een C-segmenter, leverbaar als hatchback en als sedan. Verder zijn er opgehoogde versies van beide carrosserievormen te koop. Waar de 3 nog een zelf ontwikkeld model is, is de Young in feite niets meer dan een Tiggo 7 van moederbedrijf Chery met andere beeldmerken. De in 2015 gepresenteerde 5 is dan weer wél een eigen model, een 4,59 meter lange SUV die opvallend genoeg weer als basis dient voor de 7 die Qoros nu heeft gepresenteerd.