PRIMEUR! De nieuwe Volvo S40
In Frankfurt staat straks ook de gloednieuwe Volvo S40. De Zweden hebben de eerste foto's en gegevens al vrijgegeven.
De nieuwe S40 is wel heel duidelijk een Volvo. Hij lijkt een kleine kopie van de S60. Daar is helemaal niets mis mee, integendeel. Een merk met zo'n kleine modellenlijn als Volvo heeft er alleen maar baat bij dat de modellen duidelijk herkenbaar zijn. De nieuwe S40 vervangt de huidige versie die in 1995 werd geïntroduceerd en tot op de dag van vandaag nog enorm populair is.
Het ontwerp van de carrosserie van de nieuwe Volvo is dus helemaal in de stijl van de grote S60 en S80. Dat komt door het patroon van de grille, die net als bij de S70 en de S80 is gespoten in donkergrijs metallic lak en de motorkap met de traditonele V-vorm. Aan de achterkant zien we de klassieke brede schouders en de markante achterlichten.
De nieuwe S40 is 48 mm korter (4,47 m), 54 mm breder (1,77 m) en 44 mm hoger (1.45 m) dan zijn voorganger. De wielbasis is 78 mm langer (2.64 m), terwijl ook de spoorbreedtes vóór en achter groter zijn geworden.
Voor de nieuwe S40 komen een aantal vijfcilinder benzinemotoren beschikbaar, waarvan de T5 met 220 pk de sterkste is. Meteen vanaf de introductie komt overigens ook een viercilinder turbodiesel beschikbaar met een maximum vermogen van 136 pk. De S40 T5 zal overigens ook leverbaar zijn met Volvo's elektronische geregelde vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Later in 2004 wordt het motorengamma uitgebreid met viercilinder benzinemotoren. De S40 wordt gebouwd in de gemoderniseerde Volvo-fabriek in Gent, waar de productiecapaciteit is uitgebreid. De nieuwe compact Volvo komt in het begin van 2004 op de markt. Op beelden van de nieuwe V50 moeten we nog even wachten. Die wordt in januari in Detroit onthuld.