AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Praktijkverbruik Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid: geschrapte stekker-SUV langs de lat

Niet meer leverbaar met een reden?

Volvo XC40 T4 & T5 Recharge

De Volvo XC40 is behoorlijk populair en varianten met stekker duiken eveneens regelmatig in het straatbeeld op. Tegenwoordig gaat het om de volledig elektrische XC40 Recharge, maar tot dit jaar was er ook een plug-in hybride. Zet zo’n aandrijflijn verbruikstechnische zoden aan de dijk of is-ie terecht uit het gamma geschrapt? De AutoWeek Verbruiksmonitor geeft antwoord.

Het recept van deze Volvo XC40 T5 plug-in hybride is als volgt. Een 1,5-liter driecilinder met 180 pk werkt samen met een 82 pk sterke elektromotor. Het levert een systeemvermogen op van 262 pk, waarmee deze Volvo bepaald geen stakker is. De sprint van 0 naar 100 km/u moet in 7,3 seconden gepiept zijn. Ben je in een zuinige bui, dan belooft het 10,7-kWh batterijpakket je tot 45 elektrische kilometers. Genoeg om het benzineverbruik stevig te drukken?

Verbruik XC40 plug-in hybride

In de AutoWeek Verbruiksmonitor maakt de T5 Plug-in Hybrid de dienst uit, wie 211 pk voldoende vindt kon kiezen voor de T4. De aandrijflijn is hetzelfde, alleen levert de benzinemotor ‘maar’ 130 pk. In de praktijk zul je met beide auto’s ruwweg hetzelfde verbruik kunnen halen.

Het gemiddelde verbruik dat ‘onze’ rijders van een Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid halen is 1 op 22,3 (4,49 l/100 km).  Deze waarde is gebaseerd op acht gebruikers. Het geeft een aardige indicatie, maar de cijfers zijn niet keihard. Maar goed, dat geldt eigenlijk voor elk verbruiksgemiddelde van een plug-in hybride, waarvan het verbruik immers sterk wordt beïnvloed door het oplaadgedrag van de gebruiker.

Ook bij de XC40 is de bandbreedte tussen de zuinigste en onzuinigste auto groot. De zuinigste XC40-rijder scoorde 1 op 45,6 (2,19 l/100 km). Het stroomverbruik werd eveneens bijgehouden: 22,09 kWh/100 km. We vinden het jammer dat deze rijder het verbruik maar kort bijhield, want de waarden zijn veelbelovend.

Het verschil met de op één na zuinigste rijder is gigantisch. De tweede plaats gaat naar een bestuurder die gemiddeld 1 op 25,5 (3,93 l/100 km) realiseert. Een rijder die al bijna 20.000 kilometer lang gemiddeld 1 op 24,7 (4,04 l/100 km) rijdt bewijst dat dit geen onrealistische waarde hoeft te zijn. Het hoogste verbruik is voor een bestuurder die jaarlijks iets meer dan 20.000 kilometer aflegt: gemiddeld 1 op 17,4 (5,75 l/100 km). De XC40 Plug-in Hybrid mag dan niet meer leverbaar zijn, deze gebruikers laten zien dat de auto wel in staat was tot een redelijk benzineverbruik.

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren