Praktijkverbruik Volkswagen Lupo: Voorganger Up een zuinigheidswonder?
Verbruik 1.4 en 1.2 TDI ‘3L’ onder de loep
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Jawel, opnieuw maakt een ‘oudje’ zijn opwachting in deze rubriek. Een compacte Duitser die van 1998 tot en met 2005 leverbaar was en die je kunt beschouwen als de opa van de Volkswagen Up. Inderdaad, we kijken naar de Volkswagen Lupo. Niet alleen naar de benzinemodellen, maar ook naar de speciale en ultrazuinige ‘3L’.
Met de Lupo plaatste Volkswagen voor het eerst een model ónder de Polo. Het A-segment was destijds nog niet zo populair als later, waardoor in Nederland ‘slechts’ 17.579 exemplaren een eigenaar vonden. Anders dan in het huidige A-segment had de consument volop keuze uit verschillende viercilindermotoren. Zo was er een 1.0, vier varianten van de 1.4 en zelfs een GTI met 1,6-liter benzinemotor. Ook de dieselkeuze was reuze met een heuse 1.7 SDI, 1.4 TDI en uiteraard de beroemde 1.2 TDI ‘3L’. De laatste twee krachtbronnen zijn driecilinders.
Verbruik Lupo 1.4
De Volkswagen Lupo was verkrijgbaar met vier 1.4-varianten met vermogens van 60 pk voor de achtklepper tot 105 pk voor de 1.4 FSI. Deze laatste komt in de AutoWeek Verbruiksmonitor niet voor, we zien voornamelijk varianten met 60 en 75 pk. Het gemiddelde verbruik dat rijders van deze Lupo 1.4’s noteren is precies 1 op 15,1 (6,6 l/100 km). Of een motor is voorzien van acht of zestien kleppen lijkt niet of nauwelijks van invloed op het verbruik, de auto’s wisselen elkaar in ons lijstje netjes af.
De zuinigste benzine-Lupo is wel een 1.4 achtklepper, waarmee de eigenaar over ruim 13.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 18,4 (5,4 l/100 km) realiseerde. De onzuinigste waarde is behaald door een 1.4 16V met 75 pk. Het verbruik werd over een even lange periode bijgehouden. Het resultaat is een stevige 1 op 11,5 (8,7 l/100 km).
Drieliterdiesel: Lupo 3L 1.2 TDI
Bovenstaande waarden zijn beslist niet wereldschokkend. Om wel zo’n schok teweeg te brengen introduceerde Volkswagen de Lupo 3L, met de bekende drieliterdiesel. Inderdaad, een 1.2 TDI waarmee een gemiddeld verbruik van 3 l/100 km (1 op 33,3) moest worden gerealiseerd.
Om met de deur in huis te vallen: dat halen de rijders in onze Verbruiksmonitor niet. De teller blijft steken op een schamele 1 op 29,7 (3,36 l/100 km). Al haalt de auto hiermee zijn magische belofte niet, in absolute zin is dit natuurlijk een waanzinnig laag verbruik. Volkswagen nam dan ook geen halve maatregelen en maakte de Lupo 3L maar liefst 150 kg lichter dan een normale Lupo.
Toch zijn er ook rijders die Volkswagens belofte weten te overtreffen. De beste verbruikswaarde is 1 op 37 (2,7 l/100 km), gerealiseerd door een rijder die duidelijk kortstondig het onderste uit de kan wilde halen en daarna is gestopt met meten. Dat het structureel mogelijk is om 1 op 35,6 (2,81 l/100 km) te halen bewijst deze Lupo-rijder, die het maar liefst 55.184 kilometer lang volhield. Het ongunstigste dieselverbruik dat over een langere afstand werd bepaald is 1 op 27,5 (3,63 l/100 km). Pure verkwisting uiteraard.
Je kunt niet zonder meer beweren dat de Volkswagen Lupo zuinig is. Met de reguliere 1.4’s presteert hij zelfs minder goed dan een Peugeot 205. Daar staat de 3L tegenover, die juist ongeëvenaarde verbruikswaarden laat zien. Met de latere Volkswagen Up laten de Duitsers zien dat ze wel degelijk compacte, zuinige benzineauto’s kunnen maken.