Praktijkverbruik Volkswagen Golf 7: welke motor is de zuinigste?

1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.5 TSI en GTE nader bekeken

Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 pk Comfortline Busines

De Volkswagen Golf 7 bestaat dit jaar alweer elf jaar. Mede door toenemende concurrentie van SUV’s en elektrische modellen was het de laatste ‘op elke straathoek’-Golf. Over elektrisch gesproken, de Golf 7 was nogal veelzijdig. Naast reguliere benzine- en dieselmodellen waren er de plug-in hybride GTE, een versie die op cng (aardgas) rijdt en zelfs de volledig elektrische e-Golf. In dit artikel kijken we naar varianten die op benzine rijden. 

Dat deze Golf nog een echte volksauto was zien we aan het aantal gebruikers dat het brandstofverbruik bijhield. We putten uit een bron van in totaal 228 verbruikswaarden, verdeeld over een groot aantal motoriseringen. Wat dit artikel extra interessant maakt is de wisseling van het motorenaanbod. Tijdens het leven van de Golf 7 maakte de viercilinder 1.2 TSI plaats voor een 1,0-liter driecilinder. De 1.4 TSI moest op zijn beurt het stokje doorgeven aan een nieuwe 1.5 TSI.  

Verbruik Golf 1.2 TSI 

We beginnen met de viercilinder 1.2 TSI, vooraan in de tijd en onderaan de ladder. Het gros van de Golfjes in onze lijst heeft een 105 pk sterk exemplaar, al was-ie er ook met 85 en 110 pk. Het gemiddelde verbruik dat de 30 1.2 TSI-rijders behalen is 1 op 16,6 (6 l/100 km).  

De zuinigste bestuurder reed 32.747 kilometer lang gemiddeld 1 op 20,2 (4,95 l/100 km). Dit met een naar eigen zeggen zuinige rijstijl, al wordt er zo nu en dan wel een vouwwagen getrokken. Een behoorlijk efficiënte manier om je huis mee te nemen, blijkt. De ongunstigste waarde die over een wat langere afstand werd gerealiseerd is 1 op 14,9 (6,7 l/100 km). 

Is opvolger 1.0 TSI zuiniger? 

De hamvraag is natuurlijk of downsizing de Golf aan een lager verbruik helpt. Welnu, het 'hamantwoord' is volmondig ja. Onder de streep van 33 1.0 TSI-rijders staat een verbruik van 1 op 18,4 (5,4 l/100 km). Verder zijn er drie keer zoveel rijders die beter dan 1 op 20 scoren, zes tegen twee. De zuinigste rijder ‘doet’ zelfs 1 op 22,6 (4,4 l/100 km). Dit hield hij zo’n 6.000 kilometer lang vol, maar ook over langere tijd blijkt de 1.0 TSI zuinig te kunnen zijn. Eén rijder reed gemiddeld 1 op 21,7 (4,6 l/100 km) over een afstand van 40.895 kilometer. Het onzuinigste verbruik over meer dan 10.000 kilometer? Dat is 1 op 16,5 (6,1 l/100 km). 

Golf 1.4 TSI versus 1.5 TSI 

Op naar de krachtigere motoren. De 1.4 TSI was er met vermogens tussen de 122 en 150 pk, waarbij de sterkere varianten zijn voorzien van cilinderuitschakeling onder lage belasting. Het helpt deze motoren niet aan het laagste verbruik, want die eer valt ten deel aan een versie met 122 pk. De eigenaar van een Golf 7 Variant reed hiermee ruim 50.000 kilometer lang gemiddeld 1 op 17,5 (5,7 l/100 km).  Onder aan de lijst vinden we een 1.4 TSI ACT met 140 pk, waarmee de eigenaar gemiddeld 1 op 12,4 (8 l/100 km) reed. Het gemiddelde van alle 32 Golf 7 1.4 TSI’s in de AutoWeek Verbruiksmonitor is 1 op 15,3 (6,5 l/100 km). 

De nieuwe 1.5 TSI scoort gemiddeld nét iets beter, met een verbruik van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km). Zo groot als de stap van 1.2 naar 1.0 TSI is het dus niet. De zuinigste rijder haalt een verbruik van 1 op 19 (5,3 l/100 km), een bestuurder die het verbruik langer bijhield – en dat nog steeds doet – houdt een koers van 1 op 17,6 (5,7 l/100 km) aan, de onzuinigste die een significante afstand reed 1 op 13,3 (7,5 l/100 km).  

Verbruik Golf GTE 

Tot slot kijken we naar de plug-in hybride Golf GTE, met het systeemvermogen van 204 pk een vlotte jongen. Rijders die hun verbruik bijhouden lijken deze paarden aardig te beteugelen, want met 1 op 27,7 (3,61 l/100 km) doen ze het erg netjes. Eén rijder scoort zelfs gemiddeld 1 op 61,5 (1,63 l/100 km) met zeer regelmatig opladen. Een unicum is dat ook het stroomverbruik is bijgehouden, dat komt neer op 13,78 kWh/100 km. Want ja, het blijft dé voorwaarde voor zuinig rijden met een plug-in: zoveel mogelijk opladen. 

Maar goed, ook de stekkerloze Golfs 7 springen redelijk met hun benzine om. Vooral de 1.0 TSI doet het erg netjes, al is dat weinig verrassend. De Skoda Octavia met deze motor bleek immers eveneens behoorlijk zuinig. 

 

Lezersreacties (137)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.