Hoe zuinig is de Skoda Octavia in de praktijk?

Traditionele carrosserievorm heeft voordelen

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI

In deze rubriek ‘praktijkverbruik’ zagen we al de nodige A-segmenters, B-segmenters, SUV’s en cross-overs. Deze week kijken we naar het verbruik van de Skoda Octavia, waarbij je kunt kiezen tussen twee traditionele carrosserievormen. Wij kijken naar het model dat geleverd werd van 2013 tot 2020, waarna het nieuwe model verscheen. Hoe zuinig is de Octavia? We vinden het antwoord met de AutoWeek Verbruiksmonitor!

De Skoda Octavia werd en wordt geleverd als liftback en als stationwagon, die Combi wordt genoemd. Beide varianten zijn te combineren met een aantal benzine- en dieselmotoren. In 2017 onderging de Octavia een opvallende facelift, waarna de kleinste motor niet langer de 1.2 TSI, maar een driecilinder 1.0 TSI is. De krachtigste Octavia is de RS, waarvan de 2.0 TSI een vermogen van 245 pk levert. Van deze auto vinden we geen waarden in de Verbruiksmonitor, wel zijn er enkele gegevens van de oudere 2.0 TDI RS. 

Verbruik Octavia diesel

De zuinigste uitvoering van Skoda’s Octavia is onomstotelijk de 1.6 TDI. Met deze 110 pk sterke variant rijdt men gemiddeld 1 op 20,4. De spaarzaamheidsaward gaat naar de bestuurder van een donkerrode Octavia Greenline Businessline met een sportieve set wielen. De auto is sinds 2018 in bezit en verbruikte over de afgelopen 87.000 kilometer slechts 4,04l/100 km. Dat is 1 op 24,8!

Het verbruik van de 2.0 TDI is gemiddeld 5,6l/100 km, ofwel 1 op 18. Dat beeld wordt enigszins vertekend door drie eigenaren met een 184 pk sterke Octavia RS. In het minst gunstige geval rijdt een eigenaar ruim 60.000 km met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 terwijl de zuinigste Octavia RS 1 op 16,2 laat opschrijven. De zuinigste 2.0 TDI ‘doet’ 1 op 20,3.

Verbruik Octavia met TSI-benzinemotor

Ook met een benzinemotor is de Octavia niet bepaald onzuinig. Bestuurders van een Skoda Octavia 1.0 TSI verbruiken gemiddeld 1 op 17,5 en kiezen voornamelijk voor de stationwagon. Deze 1,0-liter driecilinder blijkt in de praktijk de zuinigste benzinemotor, al ontlopen de oudere viercilinder 1.2 TSI (gemiddeld 1 op 16,9) en krachtigere 1.5 TSI vierpitter (1 op 17) hem niet veel.

De zuinigste 1.0 TSI is er een uit 2017, waarvan de eigenaar de fabrieksopgave op een haar na bereikt. Deze stationwagon verbruikt elke 20,3 kilometer een liter benzine terwijl de fabriek een hectometer meer belooft, gemeten in de periode vanaf augustus vorig jaar. Zou deze eigenaar er nog zuiniger mee kunnen rijden als de zomer nadert?

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.