Praktijkverbruik Mazda 6: geen revolutionaire techniek, wel gewoon zuinig?

Verbruik Mazda 6 SkyActiv-G en SkyActiv-D bijgehouden door gebruikers

Mazda 6 Sportbreak SkyActiv G-165 Signature

Mazda doet het net even anders, dat lees je altijd en overal. Het geldt met name voor de motortechniek. Zo zoek je in de Mazda 6 bijvoorbeeld tevergeefs een turbo-benzinemotor, maar vind je viercilinders met een ouderwets grote inhoud. Ook de diesel is met 2,2 liter inhoud nog ‘ouderwets’ dik. Maar is de Mazda 6 dankzij deze technieken echt zuiniger dan de rest? We duiken in de AutoWeek Verbruiksmonitor.

De SkyActiv-G benzinemotor is vooral bijzonder omdat hij doet denken aan oudere motoren. Pas echt bijzonder is natuurlijk de SkyActiv-X met SPCCI-techniek, die debuteerde in de Mazda 3. Bij deze introductie gaf Mazda aan dat het nieuwe blok niet in oudere modellen zou worden geplaatst, waardoor de Mazda 6 deze techniek aan zijn neus voorbij ziet gaan. Voor het beeld: Mazda 3-rijders halen met deze 180 pk sterke SkyActiv-X een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 15,6. Dat is netjes, maar nauwelijks revolutionair te noemen.

Verbruik Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 

De allerlaatste techniek moet de Mazda 6 dus missen, maar de 2,0-liter SkyActiv-G is met 145 of 165 pk nog steeds niet kinderachtig bedeeld. In de basis zijn beide motorversies hetzelfde. Zo kan het zijn dat de met 1 op 16,5 (6,1 l/100 km) zuinigste Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 het hogere vermogen heeft. De ongunstigste waarde wordt evengoed door deze vermogensvariant bepaald: 1 op 12,8 (7,8 l/100 km). Gemiddeld scoren gebruikers met de tweeliter SkyActiv-G een verbruik van 1 op 14,6 (6,9 l/100 km). 

Van de 2,5-liter SkyActiv-G met 192 pk is te weinig data beschikbaar voor een echt stevige conclusie. Het gemiddelde dat we extraheren, 1 op 12,8 (7,9 l/100 km), doet vermoeden dat voor deze extra cilinderinhoud aan de pomp – niet verrassend – wat extra moet worden betaald.

Verbruik Mazda 6 met dieselmotor

Naast de turboloze benzinemotor levert Mazda ook diesels, die uiteraard wél zijn voorzien van een turbocompressor. Deze 2,2-liter SkyActiv-D levert 150 of 175 pk en ook deze vermogensvarianten hebben dezelfde basis. Gemiddeld rijden gebruikers met deze auto 1 op 17,5 (5,8 l/100 km). De enige bestuurder die beter dan 1 op 20 noteert, doet dat met 1 op 22,1 (4,53 l/100 km) riant. Een 175 pk sterke variant vormt de ondergrens: 1 op 14,8 (6,7 l/100 km).

Met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,6 scoort de Mazda 6 2.0 SkyActiv-G een keurig verbruik. Het laat zich goed vergelijken met dat van de Volkswagen Passat 1.4 TSI. In vergelijking met de Ford Mondeo 1.5 EcoBoost, waarmee eigenaren 1 op 12,8 noteren, doet zowel de Mazda als de Volkswagen het ronduit goed. Ook de Duitse en Japanse diesels zijn wat verbruik betreft aan elkaar gewaagd.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.