Porsche viert 50 jaar 911 Turbo met 911 Turbo 50 Years

Blaas maar op die Abraham

Porsche 911 Turbo 50 Years
Porsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 YearsPorsche 911 Turbo 50 Years

Blaas die gigantische Abraham-pop maar op: de Porsche 911 Turbo bestaat vijftig jaar! Dat dit heuglijke feit wordt gevierd met een speciale editie, zal niemand verbazen. Het resultaat heet toepasselijk Porsche 911 Turbo 50 Years en is er in twee varianten.

Aan varianten geen gebrek binnen het 911-aanbod, en één van de allereerste afgeleiden van Porsches legendarische model was in 1974 de 911 Turbo. De introductie van die dik bevleugelde ‘930’ ligt inmiddels vijftig jaar achter ons en dat moet gevierd worden. Dat doet Porsche niet op basis van de zojuist gefacelifte 911, maar met het ‘oude’ model als uitgangspunt. Daarmee is de 911 Turbo 50 Years ook meteen de uitzwaai-editie van de auto die intern als 992.1 (eerste versie van de 992-generatie) wordt aangeduid.

Hoewel de auto officieel ‘911 Turbo 50 Years’ heet, is het altijd een Turbo S. Dat betekent dat de zescilinder boxermotor achterin 650 pk en 800 Nm naar de vier wielen stuurt, goed voor een 0-100-sprint van 2,7 seconden. Het sprintje van 0 naar 200, niet eens zo irrelevant in dit segment, is in de 1.640 kg wegende 911 in 8,9 tellen achter de rug. Hoewel we in technisch opzicht geen unieke zaken bespeuren, zijn verschillende opties wel standaard op de 50 Years. Dat geldt bijvoorbeeld voor het 10 millimeter lagere Porsche Active Suspension Managment-onderstel met liftsysteem op de vooras en een sportuiltaatsysteem met zwarte eindstukken. Keramische remschijven ontbreken nooit op een Turbo S en zijn in dit geval voorzien van zwarte remklauwen.

Dit is de eerste 911 Turbo met de Turbonite-grijze logo's, die we eerder al wel op de Panamera Turbo en Macan Turbo zagen.

Het echte onderscheid van de 50 Years-editie zit in aankleding en uiterlijkheden. Porsche gaat eens lekker op de retro-toer en voorziet de speciale Turbo S van bestickering in de geest van de 911 RSR Turbo, die in 1973 werd getoond als voorloper van de uiteindelijke productie-Turbo. De kleur ‘Turbonite’, een grijze tint die volgens Porsche onlosmakelijk is verbonden met de Turbo-modellen, komt overal terug. We zien het bijvoorbeeld op de wielen, maar ook op de motorafdekking, de tankdop en zelfs in het Porsche-embleem, dat sinds kort bij alle Turbo-modellen (ook niet-911) in grijs is uitgevoerd.

Heritage Design

Niet tevreden met het retro-gehalte van de 50 Years? Geen nood, want dan is er altijd nog het Heritage Design Pakket. Dat tilt het geheel naar een nog wat hoger niveau en doet dat onder meer met de standaard-lakkleur Aventurine-groen, al zijn andere kleuren ook gewoon leverbaar. De auto krijgt dan weer een andere stickerset, onder meer met een startnummer, en is voorzien van historische Porsche-merklogo’s uit 1964 en een goudkleurig typeplaatje. De Turbo S Exclusive Design-wielen van de reguliere versie maken hier plaats voor Sport Classic-exemplaren, gespoten in zilverkleur met witte accenten. Extra leer en tartan-stof maken het interieur nog wat specialer en ook hier komt met het Heritage-pakket de kleur groen terug.

Bij de Heritage Design-versie wordt het retrothema nog wat uitgebreider toegepast.

Een historisch verantwoord Tartan-stofje op de stoelen bezorgt het interieur een gezellig retro-sfeertje. Uiteraard zijn er de nodige logo’s en typeplaatjes en zit dit ‘actiemodel’ lekker in de opties, zoals adaptieve sportstoelen en alcantara-achtige hemelbekleding. Op het dashboard prijkt een analoge klok die speciaal voor deze variant is ontwikkeld. Wie zo’n klokje liefst altijd meeneemt, kan zich verheugen in de komst van een in de stijl van de 911 Turbo 50 Years-uitgevoerd horloge. Dat verschijnt in een oplage van 1.974 exemplaren, net als de auto zelf.

Het 50 Years-horloge is er net als de auto in een reguliere- en een Heritage Design-variant en komt net als de auto in een oplage van 1.974 stuks.

Met zijn brede achterschermen en gigantische vleugel zag de aanvankelijk 260 pk sterke (later 300) oer-Turbo er niet alleen veel dikker uit dan een normale 911, maar was hij ook veel sneller en exclusiever. Dat is een 911 Turbo tot op de dag van vandaag, waarbij het accent in de loop der jaren is verschoven van ‘listige widowmaker’ naar ‘supersnel maar ook comfortabel’. Wie een ultrasportieve 911 zoekt, kan beter een GT3 (RS) kopen, maar de Turbo blijft de ultieme dagelijks bruikbare 911 in het gamma.

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Turbo S Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 328.083

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.745 cc
Maximaal vermogen 478 kW / 650 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel 800 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 4.535 mm / 1.900 mm / 1.303 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 1.615 kg
Laadvermogen 405 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35ZR20Prijzen
Banden achter315/30ZR21Prijzen
Topsnelheid 330 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 2,7 s
Brandstofverbruik 12,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 271 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.