Porsche Cayenne - Back to Basics

De Nederlandse basisversie

Porsche Cayenne Back to Basics
Porsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to BasicsPorsche Cayenne Back to Basics

Er wordt veel geklaagd over het Nederlandse belastingstelsel als het om auto’s gaat. Heel begrijpelijk, maar laten we niet vergeten dat de op CO2-uitstoot gebaseerde bpm ook betekent dat je nu voor minder geld in een snelle Porsche Cayenne stapt dan anders het geval is. Nog leuker: je kunt ‘m voor niets een klein beetje personaliseren.

Porsche Cayenne E-Hybrid - €114.000

Het is maar hoe je het bekijkt, maar ‘glas halfvol’-types zullen blij opmerken dat de Cayenne E-Hybrid in Nederland de goedkoopste versie is. Dit plug-inhybride-monster met 470 pk is hier dus goedkóper dan de reguliere, niet-plug-in hybride Cayenne, die het met 353 pk moet doen en die ook daadwerkelijk aanzienlijk minder snel is. Die ‘technische basisversie’ kost bij ons minimaal €150.200, een Cayenne E-Hybrid rijd je ‘al’ voor 114 mille. Daarmee is de gedoodverfde verkooptopper van de reeks, samen met de nog snellere S E-Hybrid wellicht.

Dat een reguliere Cayenne in Duitsland 93 mille kost en je daar alsnog minder kwijt bent voor een plug-in (€107.000), dáár laten we het feestje vandaag maar niet door verpesten. Wie geen cent méér wil uitgeven dan de exact €114.000 die zo’n basis-Cayenne op gele platen kost, kan voor de carrosseriekleur kiezen uit zwart of wit. Unilak, welteverstaan. Een verchroomde raamomlijsting is standaard en geeft zeker bij een zwarte carrosserie toch nog wat chics aan deze dure ‘knakenbak’. 20-inch wielen zijn standaard en dan hebben we het over andere exemplaren dan de ‘Cayenne Design’-wielen die op de niet-stekkerversie standaard zijn. Bij Porsche betaal je trouwens bij voor een merklogo in kleur op je wielnaven, als een soort ultiem bewijs van het feit dat Porsche werkelijk óveral extra geld voor vraagt. Standaard is het logo hier eenvoudig zwart/wit.

'Acidgroen'

Des te opmerkelijker dat het toch mogelijk is om een Cayenne te personaliseren zonder daar ook maar één euro aan uit te geven. Je kunt namelijk helemaal gratis kiezen voor het weglaten van het typeplaatje óf voor het uitvoeren van typeplaatjes en remklauwen in ‘Acidgroen’ een fluorescerende tint die min of meer bij de hybridemodellen van Porsche hoort. Vroeger waren deze groene accenten standaard en kon je het zonder meerprijs laten verwijderen, nu is het dus andersom. Reken maar dat vrijwel niemand ervoor gaat kiezen, dus zo rijden we er ‘voor niks’ toch nog lekker exclusief bij.

Porsche Cayenne E-Hybrid met remklauwen in 'Acidgroen'. Dat kost niets extra!

Gratis kompas

In het interieur zijn we nog sneller klaar dan aan de buitenkant: zwart leer is hier de enige ‘gratis’ keuze. De standaard stoelen zijn zogenaamde comfortstoelen, die 8-voudig elektrisch verstelbaar zijn en een geheugenstand hebben. Er zijn ook 14-voudig verstelbare comfortstoelen en adaptieve sportstoelen, maar daar betaal je stevig voor bij. Sierstrips lijken opgetrokken uit pianolak en in zilverkleur gespoten plastic, maar tegen meerprijs zijn er uiteraard talloze andere opties. De hemelbekleding is standaard zwart en een panoramadak schittert vandaag uiteraard door afwezigheid. Wél standaard op de plug-in is het ‘Sport Chrono-pakket’, met daarin een draaiknop op het stuur voor de rijmodi en een opvallende ‘klok’ op het dashboard. Opnieuw kunnen we gratis personaliseren, want Porsche vervangt die ‘sub second-klok’ voor precies 0 euro door een kompas. Aan jou de keuze!

Matrix

Dan de eigenlijke uitrusting. Kort en goed: die laat te wensen over. Natuurlijk, ook in deze vorm is een Cayenne geen straf. Hij rijdt vermoedelijk echter duidelijk anders dan de exemplaren die wij als pers voorgeschoteld krijgen, want daarvoor moet je toch echt enkele duizenden euro’s investeren in luchtvering (€2.389) en Porsche Dynamic Chassis Control (€3.457). Keyless entry is niet standaard (€1.093)  en dat geldt ook voor adaptieve cruisecontrol (€1.483!) en eigenlijk iedere serieuze vorm van rij-assistentie. Is het dan helemaal behelpen? Dat niet. Stoelverwarming voorin is gelukkig standaard en dat geldt ook voor navigatie, een draadloze telefoonlader, een audiosysteem met tien speakers en climatecontrol met twee zones. Als hoogtepunt van de standaarduitrusting kiezen we voor de matrix-ledkoplampen. De Cayenne schijnt dus standaard zelfstandig om voorliggers heen, al is er uiteraard ook een geavanceerdere versie beschikbaar. Kosten? € 2.381, tenzij je kiest voor de getinte variant van € 2.877. Geloof ons: wat je bespaart aan bpm gaat zó op aan opties.

Signalement

Merk Porsche
Model Cayenne E-Hybrid
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 120.367

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 346 kW / 470 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 650 Nm bij 1.400 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.930 mm / 1.983 mm / 1.696 mm
Wielbasis 2.895 mm
Massa leeg 2.400 kg
Laadvermogen 725 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden voor255/55R20Prijzen
Banden achter295/45R20Prijzen
Topsnelheid 254 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
CO2-uitstoot (WLTP) 33 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.