VW-Porsche 914 gemoderniseerd door Fifteen Eleven Design

Met motor en bak van de Cayman S

Fifteen Eleven 914

De Engelse coachbuilder Fifteen Eleven Design werkt aan een restomod op basis van de VW-Porsche 914. Het belooft een behoorlijk feestnummer te worden.

De Volkswagen-Porsche 914 heeft de afgelopen jaren op meer erkenning en belangstelling kunnen rekenen. De compacte sportauto, die oorspronkelijk was bedoeld als model onder de 911, is namelijk behoorlijk in waarde gestegen. Heel rap is de oorspronkelijke 914 echter niet: de snelste variant was de 914/6, die dankzij zijn 110 pk sterke tweeliter zescilinder boxermotor in 8,7 seconden naar de 100 spurt. Voor deze restomod vond Fifteen Eleven Design het nodig om daar wat aan te doen. Het bedrijf sloeg de handen ineen met Mellors Elliot Motorsport. De ophanging en het remsysteem worden aangepakt, daarnaast krijgt de 914 de 3,4-liter zescilinder boxer uit de Cayman S onder de kap. Hoeveel vermogen dat blok gaat leveren is nog niet bekend, maar reken op minstens 325 pk. Je zal dankzij de handgeschakelde zesbak bovendien zelf aan het werk moeten om er wat moois van te maken.

Naast de grondige aanpassingen in technisch opzicht gaat de 914 ook cosmetisch op de schop. Aan de voorkant zit voortaan ledverlichting en de spatborden zijn verder uitgeklopt. De klapkoplampen hebben het veld moeten ruimen. Verder zijn er op de computerschetsen 18-inch Fuchs-wielen onder de auto aanwezig. Van de achterkant heeft Fifteen Eleven geen fotomateriaal, maar het ligt voor de hand dat de lichtunits daar ook op de schop gaan. Ook leuk: het targadak is van glas.

Fifteen Eleven Design is geen onbekende met het restaureren en modificeren van klassiekers en youngtimers. Eerder nam het bedrijf al een Ford Escort MkI grondig onder handen (foto 5) en restaureerde het een Maserati 3500 GT (foto 4). De orderboeken voor de VW-Porsche 914 zijn inmiddels geopend. Wat hij moet gaan kosten, is niet bekend.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.