Populariteit elektrische auto zakt in Duitsland in na wegvallen subsidie

Tesla Model Y toch aan de leiding

Tesla Model Y

In januari zijn in Duitsland bijna een kwart meer elektrische auto's geregistreerd dan in diezelfde maand vorig jaar. Toch voorziet brancheorganisatie Verband der Automobilindustrie (VDA) dat de vraag naar EV's dit jaar stevig inzakt. Hoe zit dat?

In januari werden in Duitsland 213.553 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat waren er maar liefst 19,1 procent meer dan in diezelfde maand vorig jaar. Een enorm aantal als je het vergelijkt met de Nederlandse registratiecijfers. In januari werden in Nederland namelijk 34.477 nieuwe personenauto's gekentekend. Er zijn in januari in Duitsland bijna een kwart meer nieuwe EV's geregistreerd dan in januari vorig jaar, maar branchevereniging VDA voorspelt wat EV-registraties betreft tóch een somber jaar.

In januari zijn in Duitsland 22.474 nieuwe elektrische personenauto's op kenteken gezet. Dat waren er een riante 23,9 procent meer dan in januari 2023. Dat klinkt alsof de EV-markt in Duitsland enorm groeit, maar niets is minder waar. Januari 2023 was wat EV-registraties naar Duitse maatstaven betreft namelijk een ronduit belabberde maand. In januari 2023 werden in Duitsland 18.136 EV's gekentekend, een dikke 13 procent minder dan in januari 2022. Dat heeft alles met subsidie te maken. Met ingang van 2023 werd in Duitsland de subsidie op nieuwe elektrische auto's met een prijs tot 40 mille namelijk teruggeschroefd van in totaal €9.000 (€6.000 vanuit de overheid, €3.000 van de fabrikant) naar €6.750 (€4.500 overheid, €2.250 fabrikant). Het financiële voordeel op een EV tot €65.000 zakte van €7.500 naar €4.500. Dat zorgde in de laatste maanden van 2022 voor een run op nieuwe EV's, met relatief weinig nieuwe EV's in januari 2023 tot gevolg.

De registratiecijfers van EV's in januari dit jaar lijken dus vooral positiever dan ze zijn. Branchevereniging VDA verwacht dat er dit jaar in Duitsland 451.000 nieuwe elektrische auto's worden gekentekend. Dat klinkt als bizar veel, maar het zijn er naar verwachting wel 14 procent minder dan er in heel 2023 zijn gekentekend. Die verwachte daling van het aantal nieuwe elektrische personenauto's dat dit jaar in Duitsland wordt geregistreerd, heeft óók te maken met subsidie.

Aanvankelijk zou de Duitse consument ook dit jaar kunnen profiteren van duizenden euro's voordeel bij de aanschaf van een elektrische auto. Op de aankoop van een EV tot 40 mille zou je heel 2024 nog €4.500 subsidie krijgen (€3.000 van de overheid, €1.500 vanuit de fabrikant). Op een EV tot €65.000 zou al geen subsidie meer worden gegeven. In december 2023 besloot de Duitse overheid een dikke streep te zetten door de aankoopsubsidie. Op de aanschaf van een plug-in hybride is na 2022 in Duitsland geen aankoopsubsidie meer te krijgen. Desondanks verwacht VDA dat er dit jaar 15 procent meer plug-ins worden geregistreerd (185.000 stuks) dan in 2023. Tot slot: wat was in januari dan de populairste nieuwe elektrische auto? Je raadt het al: de Tesla Model Y, net als in Nederland. Met 2.393 registraties was dik 10 procent van alle in januari in Duitsland gekentekende nieuwe EV's een Model Y.

Lezersreacties (224)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.