Oude dieselauto voor €7.500 om te bouwen tot plug-in
Van ICE-V naar PHEV
Een Frans bedrijf biedt volgend jaar ombouwkits aan waarmee oude diesels om te toveren zijn tot plug-in hybride. Lang niet elke oude dieselauto valt om te bouwen tot plug-in, maar de zelfontbranders die geschikt zijn voor de ombouw zijn in heel wat modellen geleverd.
In Frankrijk moet het vanaf volgend jaar mogelijk zijn om auto's met een 1.4 of 1.6 HDi-dieselmotor (van Peugeot/Citroën) of met een 1.5 dCi-dieselmotor van Renault om te bouwen tot plug-in hybrides. Daarvoor zorgt GCK, dat de ombouwkit genaamd 'Twin-E' op de markt brengt. Inclusief montage moet die naar verluidt zo'n €7.500 gaan kosten, zo schrijft het Franse Caradisiac. Een voordeel van de kit: de ombouw vergt geen specialistische kennis en zou ook door niet-merkspecifieke garages binnen een dag uitgevoerd moeten kunnen worden.
Bij de ombouw wordt de versnellingsbak vervangen door een automatisch exemplaar met een 54-pk sterke elektromotor. Die put zijn energie uit een accupakket van 9 kWh dat in de kofferbak of - bij sommige modellen - in de reservewielkuip eem plek krijgt. Daarmee moet een auto na de conversie zo'n 70 km puur elektrisch kunnen rijden, al zullen grotere modellen minder ver komen dan kleinere. Het opladen van de accu kan met maximaal 3 kW, waardoor van leeg naar vol in 3 uur zou moeten kunnen. Ook laadt de accu op tijdens het uitrollen.
Elektrisch rijden in milieuzones
De ECU van de auto ondergaat bij de conversie eveneens een aanpassing en laat de bestuurder de auto in drie verschillende rijmodi zetten. De eerste daarvan is een puur elektrische en beperkt de topsnelheid van de auto tot 70 km/h. Toeval is dat niet: het systeem is hoofdzakelijk bedacht als oplossing voor de vele Franse auto's die over enkele jaren niet meer in de vele stedelijke milieuzones in het land mogen komen. Veel diesels, maar ook benzineauto's - en niet eens heel oude - worden nu al geweerd uit de steden, waar plug-in hybrides voorlopig nog welkom zijn.
Een (nieuwe) plug-in hybride of volledig elektrische auto ligt voor velen nog buiten bereik, dus moet een veel goedkopere conversie uitkomst bieden voor het sneller laten slagen van de elektrificatie onder de grotere bevolking. De Franse regering is op de hoogte van CGK's product en zorgt ervoor dat die 'in de papieren' ook erkend en mogelijk is. Sterker: ze zou een compensatie gaan aanbieden voor hen die de ombouw overwegen, waardoor die in de praktijk goedkoper wordt dan de veronderstelde €7.500.
Wederom volgens Caradisiac rijden er in Frankrijk enkele miljoenen auto's rond met de genoemde motoren, waardoor de potentiële afzetmarkt voor de ombouwkit aanzienlijk is. Enkele voorbeelden van modellen waarin die motoren zijn geleverd, zijn de Peugeot 207, Renault Twingo en Dacia Sandero. Later moeten er ook conversies komen die geschikt zijn voor andere populaire krachtbronnen, die mogelijk eveneens in andere (Europese) landen verkrijgbaar worden.
Wat vind jij? Bestaande (diesel-)auto's ombouwen tot plug-in hybrides; een goed idee, of niet?
Ook deze generatie Nissan Micra is een voorbeeld van een auto waarin de 1.5 dCi van Renault werd geleverd.