Per 2020 hogere wegenbelasting voor oude diesels
15 procent erbij
Bezitters van oudere dieselauto's zijn komend jaar duurder uit. De overheid verhoogt per 1 januari 2020 de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's die de maximale fijnstofuitstoot overschrijden.
Een hogere wegenbelasting voor oude diesels hangt al jaren in de lucht, maar nu is de kogel dus door de kerk. Met ingang van het volgende jaar gaat de overheid een zogenoemde 'fijnstoftoeslag' hanteren van 15 procent. Die komt bovenop de basisbelasting voor dieselauto's. Voor de gemiddelde dieselauto (1.350-1.450 kilo) betekent dat een toeslag van € 225 per jaar. Het betreft auto's die meer dan vijf milligram fijnstof per kilometer uitstoten, al dan niet vanwege het ontbreken van een af-fabriek roetfilter. De toeslag geldt ook voor auto's die vallen onder de overgangsregeling voor oldtimers.
Als je dieselauto binnen de marge valt, blijft natuurlijk het standaard mrb-tarief gelden. Inmiddels hebben eigenaren van de betreffende auto's een brief ontvangen waarin ze op de hoogte worden gesteld van deze wijziging. Voor velen zal dat toch nog als een behoorlijk nare verrassing zijn gekomen, aangezien een dergelijke maatregel al geruime tijd op de lange baan was geschoven.
De fijnstoftoeslag is de zoveelste maatregel vanuit de overheid om de Nederlandse automobilist aan de schonere auto's te krijgen. Het moet ervoor zorgen dat oude diesels in versneld tempo vervangen worden. "De overheid maakt het met de fijnstoftoeslag financieel interessanter om een schonere auto te kopen", aldus de Rijksoverheid.