Pagani-topman Horacio Pagani rijdt in unieke, praktische Toyota

Busje komt zo

Toyota Alphard Horacio Pagani

Wat rijdt de topman, oprichter en naamgever van een hypercar-fabrikant? Een interessante vraag, maar in het geval van Pagani-oprichter Horacio Pagani is het antwoord nog interessanter.

Zelfs Horacio Pagani rijdt heus niet dagelijks in een Pagani. Daarvoor is zo’n hyper-exotische Huayra of Utopia simpelweg te laag, te onpraktisch en vooral te duur. In het geval van Pagani ligt de oplossing nogal voor de hand, want dit Italiaanse merkje maakt al sinds het begin gebruik van motoren van Mercedes-AMG. Die connectie is vast wel uit te melken door de oprichter en naamgever van Pagani, Horacio Pagani, van een stel fijne wielen te voorzien. Een S63 AMG E-Performance lijkt ons erg geschikt, maar een wat minder heftige S-klasse, E-klasse of SUV is natuurlijk ook erg fijn.

Horacio moet hier kennelijk niets van weten, want hij maakte een heel andere keuze. Zijn ‘daily’, waarvan meneer Pagani ongetwijfeld vooral als passagier gebruikmaakt, komt uit de stallen van Toyota. Het is nog een ‘busje’ ook, al is de term ‘ultraluxe MPV’ beter van toepassing. Jawel: Horacio Pagani heeft (of had) een Toyota Alphard, de superluxe personenbus die in Japan enorm populair is en in Europa sinds kort sporadisch wordt geleverd in de vorm van de Lexus LM.

De Alphard boven dit verhaal (foto's door ondergetekende) is daadwerkelijk die van Pagani, en daardoor komen we toch wat over dit exemplaar te weten. De auto in kwestie is van de derde generatie en daarmee van een oudere lichting dan de Alphard waarop de LM is gebaseerd. Het is een Alphard van voor de facelift en dus is hij van 2016, 2017 of 2018.

Bijzonder – doch logisch-  is dat het om een linksgestuurd exemplaar gaat. De meeste Alphards zijn geleverd in Japan en hebben dus het stuur rechts, maar de auto was ook leverbaar in ‘linksgestuurde’ markten als China en Rusland. Daar werd naar verluidt alleen de dikste motor geleverd, een 3.5 V6. Wij zetten dus in op die motor voor Pagani’s luxecocon, want zo’n hypercar-icoon kan natuurlijk niet met een viercilindertje worden gezien.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.