AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Pagani Huayra is eindelijk officieel
77
Na talloze teasers en gelekte beelden is de Pagani Huayra nu dan eindelijk officieel. En weten we dus ook wat de opvolger van de Zonda allemaal kan.
Het is nauwelijks te geloven, maar de Pagani Huayra is sterker dan de Zonda. De nieuweling heeft namelijk een 6,0-liter V12 met twee turbo's onder de kap. Het vermogen is 700 pk, het maximumkoppel is 900 Nm. En dan is er ook nog de Sport-versie, die zelfs 730 pk en 1100 Nm tot z'n beschikking heeft. Het blok komt in de basis van de SL 65 AMG Black Series, maar Pagani heeft AMG de nadrukkelijke opdracht gegeven het turbogat te minimaliseren en de gasrespons te verbeteren.
De Pagani Huayra sprint in 3,3 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid is ongeveer 370 km/h. Het blok is gekoppeld aan een sequentiële transmissie met zeven verzetten. Het geweld wordt enigszins in toom gehouden door een speciale tractiecontrole, die drie standen heeft. Het leeggewicht is 1350 kilogram. Doordat de Pagani meer veiligheidssystemen aan boord heeft, kan het Italiaanse merk voor het eerst ook in de Verenigde Staten gaan verkopen.
Blikvangers zijn natuurlijk de grote vleugeldeuren, net als de rest van de auto van koolstofvezel. De body is van carbotitanium, het materiaal waar Horacio Pagani ook al bij de latere Zonda's mee werkte. Om de wind optimaal te geleid heeft de Huayra op elke hoek van de carrosserie een flap, techniek die afkomstig is uit de luchtvaart. Ze werken individueel en niet alleen bij remmen en optrekken, maar ook in de bochten.
Doordat Pagani de Huayra ook in China en de Verenigde Staten op de markt brengt, hoopt het merk de verkopen te verdubbelen. Om die reden bouwt het merk ook een nieuwe fabriek met een grotere productiecapaciteit. De Huayra debuteert op de Autosalon van Genève, eind dit jaar verschijnt-ie bij de dealers.
De Pagani Huayra sprint in 3,3 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid is ongeveer 370 km/h. Het blok is gekoppeld aan een sequentiële transmissie met zeven verzetten. Het geweld wordt enigszins in toom gehouden door een speciale tractiecontrole, die drie standen heeft. Het leeggewicht is 1350 kilogram. Doordat de Pagani meer veiligheidssystemen aan boord heeft, kan het Italiaanse merk voor het eerst ook in de Verenigde Staten gaan verkopen.
Blikvangers zijn natuurlijk de grote vleugeldeuren, net als de rest van de auto van koolstofvezel. De body is van carbotitanium, het materiaal waar Horacio Pagani ook al bij de latere Zonda's mee werkte. Om de wind optimaal te geleid heeft de Huayra op elke hoek van de carrosserie een flap, techniek die afkomstig is uit de luchtvaart. Ze werken individueel en niet alleen bij remmen en optrekken, maar ook in de bochten.
Doordat Pagani de Huayra ook in China en de Verenigde Staten op de markt brengt, hoopt het merk de verkopen te verdubbelen. Om die reden bouwt het merk ook een nieuwe fabriek met een grotere productiecapaciteit. De Huayra debuteert op de Autosalon van Genève, eind dit jaar verschijnt-ie bij de dealers.
Lezersreacties (77) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.